عرضه تجاری نقاط کوانتومی با خواص منحصر به فرد

شرکت انگلیسی استریم یوکی اقدام به عرضه نقاط کوانتومی ویژه‌ای با نام تجاری CANdot® کرده است که خواص نوری آنها نظیر روشنایی، ده برابر بیشتر از نقاط کوانتومی رایج در بازار است.

در میان مواد مورد استفاده در حوزه فتونیک، نقاط کوانتومی جایگاه ویژه‌ای دارند. فتونیک حوزه بسیار تاثیرگذاری در زندگی روزمره است. بیشترین کاربردهای فتونیک، با استفاده از پرتوهای مرئی و مادون قرمز است. واژه فتونیک رشد قابل توجهی در حوزه ادوات نشر نور نیمه‌هادی دارد که یکی از مصادیق آن، فیبرهای نوری هستند که از اوایل دهه ۷۰ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
نقاط کوانتومی، نانوبلورهای نیمه‌هادی بوده که دارای خواص نوری و الکتریکی ویژه‌ای هستند. در این مواد، با کنترل ابعاد نقاط، می‌توان خواص نوری را کنترل کرد. ابعاد نقاط کوانتومی بین چند نانومتر تا چند ده نانومتر است. سلنید یا سولفید کادمیم/ سولفید روی از جمله مواد رایج برای ساخت نقاط کوانتومی است که هم می‌تواند به شکل پودر جامد باشد و هم به‌صورت ساختار هسته‌ای پوسته‌ای قابل استفاده هستند.
شرکت استریم یوکی (Strem UK) محصول جدیدی را با نام CANdot® به بازار عرضه کرده است. این نانوبلورهای نیمه‌هادی دارای نشر فلورسانس بوده و سه رنگ مختلف (سبز، قرمز، نارنجی) منتشر می‌کنند. این نقاط کوانتومی با نام تجاری CANdot® برای شرکت آلمانی کن (Center for Applied Nanotechnology (CAN) GmbH)به ثبت رسیده است و استریم یوکی با عقد قراردادی تولید این ماده را انجام می‌دهد.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت کن، این نانوذرات به‌گونه‌ای سنتز می‌شوند که مورفولوژی آنها برای داشتن خواص اپتوالکتریکی پیشرفته، بهینه شده‌است.
کارایی کوانتومی این ترکیبات ده برابر بیشتر از نقاط کوانتومی رایج است به طوری که درخشندگی آن افزایش قابل توجهی دارد. به دلیل شکل ویژه این نانوبلورها، پایداری نوری و حرارتی آنها بسیار بالا است.
از آنجایی که این نانوبلورها دارای پوسته آلی هستند، خواص ویژه‌ای بدست آورده‌اند که از این خواص می‌توان برای کاربردهای حوزه زیستی استفاده کرد.
لامپ‌های LED حالت جامد و لیزر را می‌توان با این نقاط کوانتومی تولید کرد. همچنین این نانوبلورها دارای کاربردهای فلورسانس ویژه‌ای هستند.