استفاده از نقاط کوانتومی در مسیر درمان ایدز و ایبولا

رهگیری ویروس‌ها در بدن کار دشواری است و به سختی می‌توان برهم‌کنش میان ویروس و سلول را مورد مطالعه قرار داد. پژوهشگران با استفاده از نقاط کوانتومی، موفق به کسب اطلاعات ارزشمندی از تعامل ویروس با سلول‌ها شدند. نتایج این پروژه برای درمان بیماری‌هایی نظیر ایب

به گزارش سایت فناوری های همگرا مقاله‌ای در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده که در آن محققان دانشگاه لیدز نشان دادند که می‌توان از نقاط کوانتومی برای درمان بیماری‌هایی نظیر ایدز یا ایبولا استفاده کرد. این گروه تحقیقاتی امیدوارند که نتایج این پروژه بتواند درباره چگونگی برهم‌کنش میان سلول‌های بدن و ویروس‌ها اطلاعات زیادی به دانشمندان بدهد. با این کار راهکارهای مختلفی برای از بین بردن ویروس‌ها به‌دست می‌آید.
یوان گو رهبر این گروه تحقیقاتی می‌گوید: «تاکنون محققان اطلاعات بسیار کمی از چگونگی اتصال این ویروس‌ها به سلول‌های بدن داشتند. ما قبلا می‌دانستیم که این ویروس‌ها با سلول‌های سالم در بدن برهم‌کنش می‌دهند اما این که چگونه به سلول‌ها متصل می‌شوند این یک راز بزرگ بود.»
این گروه تحقیقاتی از نانوبلورهای موسوم به نقاط کوانتومی برای این کار استفاده کردند. این نانوبلورها به شکل ویروس در آمده و در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند. از رهگیری این نقاط، محققان موفق به بررسی رفتار ویروس‌ها در بدن شدند.
بروس ترونبول از محققان این پروژه می‌گوید: «ویروس‌ها از طریق برهم‌کنش با پروتئین‌ها و مولکول‌های قند در بدن، اقدام به برهم‌کنش با سلول‌های سالم می‌کنند. این برهم‌کنش به تنهایی بسیار ضعیف است اما زمانی که تعداد آنها افزایش یابد، تقویت می‌شوند. ما می‌خواستیم ببینیم که چه چیزی موجب کنترل فرآیند اتصال می‌شود و سپس ابزاری برای ممانعت از این اتصال طراحی کنیم.»
اولین چیزی که برای اتصال نیاز است مولکول قند است. ترونبول می‌افزاید: « ما اغلب درباره اثرات بد مولکول‌های قند روی سلامت می‌شنویم. قندهای مختلفی در بدن وجود دارند. سطح سلول‌های بدن ما با قند پوشیده شده که ارتباط با دیگر سلول‌ها را فراهم می‌کند. این که چرا نوع خون افراد با هم متفاوت است، به دلیل وجود این تنوع در قندها است.»
پژوهشگران به دنبال ایجاد اختلال در اتصال میان ویروس و سلول‌های بدن هستند.