راکتوری برای تولید نانوذرات نسبتا یکنواخت در حجم بالا

میکروراکتور جدیدی ساخته شده‌است که می‌توان با استفاده از آن نانوذرات با ابعاد نسبتا یکنواخت تولید کرد. این راکتور طوری طراحی شده که امکان تولید انبوه نانوذرات با استفاده از آن وجود دارد.

نانوذرات به دلیل خواص منحصر به فردی که دارند همیشه مورد توجه محققان بوده‌اند و به واسطه همین خواص، کاربردهای متعددی پیدا کرده‌اند. ویژگی نانوذرات بیشتر به ابعاد آنها بستگی دارد؛ در واقع با تغییر ابعاد نانوذرات، برخی خواص آنها تغییر می‌کند. بنابراین، فرآیند تولید نانوذرات روی ویژگی‌های آنها موثر است.
نانوذرات را می‌توان با شکستن ذرات درشت‌تر ایجاد کرد، همچنین با چیدمان اتمی واحدهای سازنده آنها می‌توان این نانوذرات را تولید کرد. برای مثال، نانوذرات طلا را می‌توان از واکنش بورهیدرید سدیم و کلرید طلا به‌دست آورد.
هر دو روش می‌تواند منجر به تولید ذرات بسیار ریز و یکنواختی شود. همچنین ذراتی با ابعاد مختلف نیز می‌تواند بوجود آید که به این حالت پلی‌دیسپرس گفته می‌شود. دانشمندان به دنبال یافتن راهکارهایی برای تولید نانوذرات منودیسپرس هستند که ابعادآنها نزدیک هم باشد.
کیشور پانیکار از محققان موسسه DST هند به بررسی روشی مناسب برای تولید نانوذرات یکنواخت پرداخته است. پانیکار برای این کار اقدام به کاهش حجم واکنش کرد تا بتواند کنترل دقیقی روی پارامترهای واکنش داشته باشد. او کیتوزان را برای تولید انتخاب کرد که یک ماده زیست‌تخریب‌پذیر و زیست‌سازگار بوده که می‌توان از آن برای رهاسازی دارو استفاده کرد.
در این پروژه چند قطره با ابعاد میکرونی از مواد واکنش دهنده مورد استفاده قرار گرفت. با کنترل دقیق دما، زمان و نرخ فرآیند، نانوذرات یکنواختی تولید شدند. برخلاف واکنش‌های رایج بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارند، این فرآیند در مدت ۵ ثانیه انجام شد.
این گروه تحقیقاتی برای انجام این واکنش، میکروراکتوری ساختند که با مود جریان مستمر کار می‌کند. بنابراین امکان تولید حجم بالایی از محصولات با این روش وجود دارد.
نتایج این پروژه نشان داد که با این میکروراکتور می‌توان نانوذرات کیتوزان بین ۵۰ تا ۶۰۰ نانومتر با دقت بالا تولید کرد به طوری که درصد خطا در آن کمتر از ۱۰ درصد است.