آیا پروژه «موسسه مـلی گـرافـن» عملا شکست خورده است؟

با گذشت یک سال از راه‌اندازی موسسه ملی گرافن (NGA) در دانشگاه منچستر هنوز این موسسه خالی بوده و فعالیت جدی در آن صورت نگرفته است. جدال‌های زیادی میان محققان دانشگاه منچستر و مدیران این موسسه وجود دارد. ظاهرا نگرانی از انتقال حق مالکیت فکری یافته‌های محققا

موسسه ملی گرافن (NGA) در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه منچستر با بودجه ۶۰ میلیون پوندی ساخته شد. ساخت این موسسه که ظرفیت ۱۲۰ محقق را دارد در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید و ۲۳ میلیون پوند از بودجه ساخت آن توسط اتحادیه اروپا پرداخت شد.
آندره گیم، برنده جایزه نوبل و کاشفان گرافن، درباره این موسسه می‌گوید که سرمایه‌گذاری روی این موسسه در واقع سرمایه گذاری روی صنعت است نه علم.
در بازدیدی که اخیرا از این موسسه انجام شده به نظر می‌رسد این موسسه تقریبا خالی است. یکی از محققان دانشگاه منچستر به روزنامه Sunday Times گفته است که موسسه ملی گرافن تقریبا خالی است.
سخنگوی این موسسه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند نفر در این موسسه فعالیت دارند عنوان داشته است که اطلاعاتی نمی‌تواند در این باره منتشر کند. در حال حاضر ۲۵۰ نفر در دانشگاه منچستر روی گرافن کار می‌کنند و ظاهرا هیچ یک مایل به نقل مکان به این موسسه نیستند. دلیل این امر، به نگرانی محققان از عدم حفظ مالکیت فکری یافته‌های آنها است. محققان معتقداند که مالکیت فکری یافته‌های آنها بعد از نقل مکان به این موسسه، در اختیار یک شرکت تایوانی قرار می‌گیرد که این شرکت با چینی‌ها در ارتباط است.
در حال حاضر بیش از ۴۰ شریک تجاری با موسسه ملی گرافن همکاری دارند، محققان دانشگاه منچستر به هیچ یک از آنها اعتراض نداشته ولی حساسیت زیادی روی شرکت تایوانی BGT وجود دارد.
در سال ۲۰۱۳، دانشگاه منچستر قراردادی با این شرکت تایوانی امضاء کرد تا روی تولید محصولات گرافنی کار کنند. در سال ۲۰۱۴ BGT با دانشگاه زایمن چین و شرکت پاور بوستر (Power Booster) قراردادی برای همکاری مشترک در بخش گرافن امضاء کرد.
سال گذشته دفتر مالکیت فکری انگلستان اعلام کرد که ۴۷ درصد پتنت‌های گرافنی ثبت شده در این کشور در اختیار چین بوده و انگلستان تنها یک درصد از این پتنت‌ها را در اختیار دارد. این در حالی است که آمریکا، کره جنوبی و روسیه نیز سهم‌های بیشتری نسبت به انگلستان در ثبت پتنت گرافن دارند.