برگزاری کارگاه آموزشی بررسی ساختار الکترونی جامدات با طیف‌سنجی به روش فوتون گسیلی با تفکیک زاویه‌ای

کارگاه آموزشی «بررسی ساختار الکترونی جامدات با طیف‌سنجی به روش فوتون گسیلی با تفکیک زاویه‌ای» ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه سال جاری در محل دانشکده مکانیک و مواد دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی برگزار می‌شود.

طرح چشمه نور ایران – پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر‌الدین طوسی در راستای آموزش نیروهای متخصص مورد نیاز برای ساخت و بهره‌برداری از چشمه‌ی نور ایران، کارگاه آموزشی در زمینه‌ی فوتون‌گسیلی به روش تفکیک زاویه‌ای برگزار می‌نماید.

از جمله مدرسین دعوت‌شده در کارگاه آموزشی بررسی ساختار الکترونی جامدات با طیف سنجی به روش فوتون گسیلی می‌توان به دکتر علی‌اکبر غفاری از موسسه تحقیقاتی هلمهولتز زنترون برلین، دکتر کریستوف جانوویتز از دانشگاه هومبولت آلمان و دکتر لوکا پتاسیا از مرکز تحقیاتی بین‌المللی Elettra Synchrotron ایتالیا اشاره کرد.

سرفصل‌های این کارگاه دو روزه شامل موارد زیر است:

– پیش درآمدی بر ساختار الکترونی جامدات
– اتاقک و ترفندهای خلا بسیار زیاد
– تئوری فتون گسیلی با تفکیک زاویه‌ای
– دستگاه ARPES با منبع فتونی هلیوم
– اندازه‌گیری ساختارهای دو بعدی با ARPES: گرافنها و نارساناهای توپولوژیکی
– گام به گام مراحل یک آزمایش با ARPES
– ساختار ابررساناهای کوپرات دمای بالا
– واکاوی داده‌های ARPES

شایان ذکر است، بررسی خواص مکانیکی، الکتریکی، مغناطیسی، اپتیکی و حرارتی جامدات به ویژه جامدات بلوری و نانوساختارها، اهمیت‌ ویژه‌ای برای بسیاری محققان و پژوهشگران دارد. در همین راستا از روش‌های مختلفی برای شناسایی و بررسی ساختار الکترونی جامدات استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها طیف‌سنجی به روش فوتون گسیلی است.

گفتنی است، از جمله ویژگی‌هایی که با استفاده از روش‌های طیف‌سنجی فوتونی در جامدات قابل بررسی است می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ «شناسایی عناصر روی سطح و مقدار آنها»، «شناسایی فرمول تجربی»، «شناسایی حالت شیمیایی و الکترونی هر عنصر روی سطح»، «شناسایی ناخالصی‌های روی سطح»، «تعیین حالتهای اکسیداسیون اتمهای فلزی در لایه‌های سطحی اکسیدفلزی» و «شناسایی کربن سطحی به صورت گرافیتی».

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در کارگاه می‌توانند به وب سایت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مراجعه و یا با شماره ۲۳۱۰(۰۲۱) داخلی ۵۱۱۱ تماس‌ حاصل نمایند.