نقش فناوری‌نانو در زندگی روزمره پـُررنگ‌تر شده‌است

فناوری‌نانو وارد مرحله جدیدی از بلوغ خود شده‌است. این فناوری در حال حاضر می‌تواند روی زندگی انسان‌ها تاثیرگذار باشد. تمیس پرودروماکس از دانشگاه ساتمپتون انگلستان اخیرا مقاله‌ای در نشریه The Conversation منتشر کرده که به تشریح نقش پررنگ فناوری‌نانو در زندگ

با تولد ترانزیستورها در دهه ۴۰ میلادی، سریال کوچک شدن ادوات الکترونیکی آغاز شد و این جریان همچنان ادامه دارد. در حال حاضر یک تراشه می‌تواند ۵ میلیارد ترانزیستور داشته باشد. اگر همین سرعت توسعه فناوری در الکترونیک را به خودرو یا انسان تعمیم دهیم، باید بتوان خودرویی ساخت که با ۳۰۰ هزار دور در دقیقه کار کند در حالی که هزینه تولید آن تنها ۳ پوند است.
امروزه تولید مدارهای الکترونیکی وارد مرزهای نانومقیاس شده‌اند. با کاهش ابعاد این مدارها، عملکرد آنها نیز تغییر می‌کند به طوری که می‌تواند زندگی جوامع بشری را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
با کوچک شدن ابعاد نانوابزارها می‌توان ادوات پوشیدنی ساخت که کاربر را قادر می‌سازد تا علائم حیاتی بدن خود را به‌صورت دائمی کنترل کند. این نانوابزارها می‌توانند به‌صورت ساختارهای الکترونیکی مشابه خالکوبی روی سطح بدن قرار گیرند. با کوچکتر شدن این ادوات، می‌توان آنها را به‌گونه‌ای طراحی کرد که قابل تزریق به بدن باشند و درون بدن قرار گیرند. این ابزارها برای تشخیص بیماری نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر گلاسکواسمیت‌کلاین (GlaxoSmithKline) روی ساخت نمونه‌هایی از این نوع نانوادوات کار می‌کند.
استفاده از نانومواد در حسگرها نیز می‌تواند ابعاد این محصولات را کاهش داده و عملکرد آنها را بهبود دهد. این حسگرها را می‌توان در حجم انبوه روی ورق‌های پلاستیکی چاپ کرد. با این کار فرصت‌های تازه‌ای برای استفاده از حسگرها بوجود می‌آید به طوری که از آنها می‌توان در ساخت پل‌ها و هواپیماها استفاده کرد.
خودترمیمی یکی از حوزه‌هایی است که متاثر از فناوری‌نانو بوده است. با استفاده از فناوری‌نانو امکان ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده وجود دارد. وجود برخی نانوذرات در محصولات موجب می‌شود تا درصورت بروز ترک در محصول، بخش‌های آسیب دیده به سرعت ترمیم شود. از این فناوری می‌توان در بدنه هواپیماها و قطعات میکروالکترونیک استفاده کرد.
استفاده از فناوری‌نانو می‌تواند به بهبود کارایی ادوات تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کمک شایانی کند و از این طریق به یاری مقابله با تغییرات آب و هوایی شتافت.