درمان گرفتگی رگ‌های خونی با استفاده از RNAi

یک شرکت داروسازی آمریکایی که در زمینه تولید عوامل درمانی هدف‌گیر با استفاده RNAi فعالیت می‌کند، نتایج پیش‌بالینی جدیدی در زمینه بهره‌گیری از این مولکول‌ها در درمان گرفتگی رگ‌های خونی منتشر کرده است که نشان می‌دهد عوامل درمانی مبتنی بر RNAi می‌توانند بدون

شرکت آروهد ریسرچ (Arrowhead Research Incorporation) یا ARWR که یک شرکت دارویی فعال در زمینه تولید عوامل درمانی هدفگیر با استفاده RNAi است، نتایج پیش‌بالینی جدیدی در زمینه بهره‌گیری از ARC-F12 در درمان گرفتگی رگ‌های خونی منتشر کرده است. ARC-F12 یک RNAi درمانی است که از تولید فاکتور ۱۲ (F12) پیشگیری می‌کند. بنابراین، براساس نتایج جدید، از این RNAi می‌توان در درمان آنژیوادم موروثی (مترجم: ورم پوست، بافت زیر جلدی، مخاط و زیر مخاط) و جلوگیری از ترومبوز (مترجم: عارضه تشکیل لخته خون در داخل رگ خونی) استفاده کرد. داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که ARC-F12 موجب کاهش چشمگیر تورم در موش‌های آزمایشگاهی شده و بدون افزایش خطر خونریزی، از تشکیل لخته‌های خونی در موش‌های مبتلا به ترومبوز ممانعت به عمل می‌آورد.
در یک موش آزمایشگاهی که مبتلا به ورم پنجه ناشی از تماس با کاراگینان (مترجم: نوعی پلی‌ساکارید خطی استخراج شده از جلبک دریایی) بود، درمان با استفاده از ARC-F12، هفت روز قبل از تماس با کاراگینان، منجر به کاهش معنادار ورم گردید. این کاهش تورم در موش با استفاده از ARC-F12 مشابه کاهشی بود که قبلاً در درمان با استفاده از پادتن هدف‌گیرنده کالیکرئین مشاهده شده بود. این نتایج نشان می‌دهند که کاهش تورم با استفاده از F12 می‌تواند گزینه جذابی برای درمان آنژیوادم موروثی باشد که یک بیماری ارثی نادر به شمار می‌رود.
در یک موش آزمایشگاهی مبتلا به ترومبوز که ARC-F12 را دریافت کرده بود، افزایش قابل ملاحظه‌ای در زمان ایجاد انسداد رگ‌ها مشاهده شد. زمان ایجاد انسداد در جریان خون یکی از عوامل بالینی است که برای اندازه‌گیری پاسخ فیزیولوژیک بدن در برابر F12 به کار رفته و معیاری برای اندازه‌گیری سطح مقامت در برابر ترومبوز است. به علاوه، در چندین مدل آزمایشگاهی استفاده از این عامل درمانی هیچگونه افزایشی در زمان خونریزی یا ریسک بروز خونریزی ایجاد نکرد. می‌توان از مواد ضدانعقاد برای کاهش ترومبوز و ایجاد ترومبوآمبولی (مترجم: تشکیل لخته در درون رگ خونی و سپس حرکت آن از طریق رگ به محل دیگر و مسدود کردن رگ در محل جدید) استفاده کرد، اما استفاده از این عوامل، خطر ایجاد خونریزی را افزایش می‌دهند. ARC-F12 می‌تواند بدون ایجاد خونریزی، خطر ایجاد لخته‌های خونی در رگ‌ها را کاهش دهد.
نتایج این تحقیق در نشست سالانه آکادمی آلرژی، آسم و ایمنی‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۶ ارائه شده‌است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت اینترنتی این شرکت به آدرس www.arrowheadresearch.com مراجعه نمایید.