لباس‌ها را بدون شستشو روی طناب پهن کنید!

به زودی می‌توان شاهد فناوری بود که در آن بدون نیاز به شستشوی لباس‌ها، برای تمیز کردن آنها تنها باید لباس‌های چرک را روی طناب قرار داد تا با نور خورشید تمیز شوند. این لباس‌ها حاوی نانوذراتی هستند که با دریافت نور خورشید، ترکیبات آلودگی را تجزیه می‌کنند.

شاید یکی از سنتی‌ترین کارهای خانه، شستشوی لباس و چیدن آن روی طناب یا رخت‌آویز باشد. یافته‌های محققان استرالیایی می‌تواند این کار روزمره بانوان را اندکی تغییر دهد. این گروه تحقیقاتی می‌گویند ممکن است که دیگر نیاز به شستشوی لباس نباشد تنها کافی است لباس‌های چرک را روی طناب قرار دهید تا تمیز شوند!
یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ملبورن و کوئیزلند با استفاده از فناوری‌نانو اقدام به ارائه منسوجاتی کردند که می‌توانند خود را تمیز کنند. در این فرآیند، منسوجات خودتمیزشونده از نانوذرات طلا و مس برخوردار بوده که با جذب نور می‌توانند لباس را تمیز کنند.
راجش رماناتان از محققان نانوزیست‌حسگری و آزمایشگاه نانوزیست‌فناوری در RMIT رهبر این تیم تحقیقاتی است. آنها نشان دادند که اگر نانوذرات طلا و مس در معرض نور قرار گیرند قادر به تجزیه مواد آلی نظیر لک هستند.
این گروه روشی ارائه کردند که در آن منسوجات درون محلول حاوی این نانوذرات غوطه‌ور شده تا نانوذرات در مدت نیم ساعت روی الیاف آن رشد کنند. تابش نور موجب آزاد شدن انرژی و تجزیه مواد آلی شده و این مواد از سطح منسوجات پاک می‌شوند.
رماناتان می‌گوید: « اساسا کاری که ما انجام دادیم رشد نانوساختارها به‌صورت مستقیم روی سطح نخ است. با این کار نور خورشید روی آنها تابیده و ذرات آلودگی تجزیه می‌شوند. این کار پیش از این نیز انجام شده‌است اما روش‌های ارائه شده بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند.
تمیزکردن لباس‌ها با این روش بسیار ساده شده و زمان کمی نیاز خواهد داشت. با این کار، سطح لباس‌ها کاملا تمیز می‌شود. این روش بسیار مقرون به صرفه بوده و زمان بسیار کمی نیاز دارد تا لباس‌ها تمیز شوند. این روش را می‌توان به زودی جایگزین شستشوی لباس‌ها کرد.