گرافن، جهش بزرگ بعدی

در انگلیس خوشه گرافن با محوریت منچستر ایجاد شده و این امیدواری وجود دارد که موجب توسعه فناوری‌های جدیدی در این کشور شود. سال گذشته مؤسسه ملی گرافن با هزینه ۶۰ میلیون پوندی در این شهر آغاز به کار کرد. امکانات تحقیقاتی بیشتری نیز در حال ساخت در این مجموعه ه

تصور کنید یک گوشی هوشمند را در عرض چند ثانیه و یا یک خودروی برقی را در عرض چند دقیقه به طور کامل شارژ کنید. یک باتری بسیار سبک و انعطاف‌پذیر را در نظر بگیرید که می‌تواند تا خورده و یا به لباس شما دوخته شود. یا یک غشاء که بتواند به آسانی نمک را از آب دریا جدا کند، چقدر می‌تواند در توسعه دنیا مفید باشد؟
این‌ها برخی از کاربردهای در حال بررسی گرافن هستند. باور بر این است که گرافن به عنوان یک ماده خارق‌العاده همان اثر را روی زندگی انسان‌ها خواهد داشت که پلاستیک برای نسل بعد از جنگ به ارمغان آورد.
در انگلیس خوشه گرافن با محوریت منچستر ایجاد شده و این امیدواری وجود دارد که موجب توسعه فناوری‌های جدیدی در این کشور شود. سال گذشته مؤسسه ملی گرافن با هزینه ۶۰ میلیون پوندی در این شهر آغاز به کار کرد. امکانات تحقیقاتی بیشتری نیز در حال ساخت در این مجموعه هستند.
جیم اونیل، اقتصاددان مشهور و استاد افتخاری دانشگاه منچستر، می‌گوید: «گرافن می‌تواند یک موفقیت بزرگ و همچنین یک پیشرفت بسیار عظیم برای دانشگاه باشد.» او می‌افزاید: « بسیار ناامیدکننده خواهد بود اگر در سال ۲۰۲۶ اینجا نشسته باشیم در حالی که گرافن ارزش افزوده چندانی برای منچستر ایجاد نکرده است».
شرکت‌هایی همچون آی‌بی‌ام، سامسونگ، BAE systems و دایسون در تحقیقات مربوط به گرافن درگیر هستند. رویس رویس که یک شرکت تولیدکننده موتورهای هواپیماست، امکان استفاده از گرافن را بررسی کرده و در پروژه منچستر فعال است. سخنگوی این شرکت می‌گوید: «محدوده کاربردهای این ماده بسیار وسیع است، از الکترونیک گرفته تا مواد کامپوزیتی ساختاری. هر یک از این کاربردها، فرصت‌های زیادی ایجاد کرده و در عین حال، تجاری‌سازی هر یک از این کاربردها با چالش‌های مخصوص به خود مواجه هستند».
جیمز بیکر، مدیر کسب و کار مؤسسه ملی گرافن، دو سال پیش از شرکت هوافضای BAE Systems استخدام شده‌است تا تجاری‌سازی تحقیقات انجام شده در منچستر را پیش ببرد. او شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا با محققان، شیمی‌دان‌ها و مهندسان دانشگاه همکاری نمایند.
صنایع هوافضا، ابزارهای الکترونیکی مصرفی و روکش‌ها بیشترین علاقه را به استفاده از این ماده از خود نشان می‌دهند. گرافن به شکلی بسیار محدود به بازار محصولات راه یافته است. به عنوان مثال، شرکت Head که تولید کننده لوازم ورزشی است، از گرافن در تولید راکت‌های تنیس مورد استفاده توسط نواک جوکویچ و آندری موری بهره برده است. همچنین لامپ‌های حبابی مبتنی بر گرافن هنوز در انتظار ورود به بازار هستند.