یک محصول فناوری نانو به فهرست بهای کشور وارد شد

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، طبق روند هرساله، فهرست بهای رشته‌های مختلف را منتشر و در اختیار فعالان عرصه ساخت و ساز قرار داد. در فهرست بهای رشته تأسیسات مکانیکی، ردیف محصول لوله و اتصالات فاضلابی بی‌صدا نیز درج شده است.
لوله‌های بی‌صدا، سیستمی متشکل

استفاده از نانومواد به مقدار کم در تولید این محصول، ضمن کاهش قابل توجه در مصرف مواد اولیه پلیمری، موجب کاهش وزن لوله نسبت به محصول مشابه غیرنانویی می‌شود.
به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی کشور، هر ساله فهرست‌های بهای پایه تمامی رشته‌های عمرانی به‌وسیله‌ی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین و به مهندسان مشاور و پیمانکاران ابلاغ می‌گردد. این فهارس مبنای انتخاب مواد و تجهیزات مورد نیاز در پروژه‌های عمرانی کشور است.

گروه صنعتی وحید، لوله و اتصالات فاضلابی بی‌صدای نانویی را تحت عنوان تجاری Muri silent pipe تولید می‌کند. این شرکت از نانوکامپوزیت‌ها در تولید لوله‌های بی‌صدای فاضلاب استفاده میکند و استاندارد‌ها و گواهینامه‌های زیر را برای این محصول اخذ کرده است:

  • استاندارد ملی ایران جهت خواص مکانیکی INSO 13822 و استاندارد اروپایی DIN EN 1451 
  • استاندارد اکوستیک از مؤسسه فرانهوفر آلمان، بر اساس استاندارد‌های DIN EN 14366/DIN4109/VDI4100 
  • استاندارد خواص مکانیکی از مؤسسه SKZآلمان 
  • گواهینامه فنی خواص مکانیکی از مرکز تحقیقات ساختمان

نتایج حاصل از این استانداردها حاکی از ویژگی‌های برتر محصول نانویی نسبت به محصولات مشابه غیرنانویی است.

با توجه به تولید و تجاری‌سازی بیش از ۲۵ محصول نانویی دارای تأییدیه نانومقیاس در حوزه ساخت وساز، استفاده از این فهرست‌های بها و همچنین ضوابط وساز و کارهای قانونی مشابه، می‌تواند در توسعه این دسته از محصولات نانویی مؤثر باشد.