عرضه دو نانومحصول در بخش کشاورزی

دو نانومحصول در بخش کشاورزی تولید و به بازار عرضه شده‌است. این دو فناوری برای محافظت از غلات و محصولات کشاورزی و همچنین افزایش باروری محصولات کشاورزی تولید شده‌است.

یک شرکت کانادایی به نام ویو کروپ پروتکشن (Vive Crop Protechtion) از فناوری‌ نانو برای محافظت از محصولات کشاورزی استفاده کرده است. این شرکت محصولات جدید خود را برای سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه کرده است.
از نظر فنی این موضوع بسیار جالب است؛ ساختاری شبکه‌ای شکل وجود دارد که مواد غذایی را در خود نگه می‌دارد و تنها در شرایط ویژه این محتویات رهاسازی می‌شود.

filereader.php?p1=main_19a1de167122a18af
دارن اندرسون از مدیران این شرکت، درباره دو محصول جدید خود موسوم به Azteroid و Bifender می‌گوید: «ما از این فناوری برای حمل مواد غذایی استفاده کردیم تا آنها را به صورت هوشمند رهاسازی کنیم.»
آندرسون می‌گوید: «این یک سیستم رهاسازی جدید است و شرکت ویوا از سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو با همکاری دانشگاه تورنتو اقدام به تبدیل ایده به محصول کرد.»
Azteroid یک ماده ضدقارچ است که حاوی آزوسیستروبین است. این ماده ضدقارچ برای محافظت از محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. Bifender حاوی بیفنترین است، بیفنترین ماده رایجی است که به عنوان کود برای تغذیه گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آزوسیستروبین معمولاً به صورت جدا از بیفنترین مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این حال در این فناوری امکان ترکیب آن و استفاده هم‌زمان به وجود آمده است. این نانوحامل جدید می‌تواند ترکیبات مورد نظر را در خاک نگه داشته و در زمان مورد نظر رهاسازی کند. استفاده از این نانومحصولات موجب می‌شود که بتوان بیماری گیاهان را کنترل کرد.
براساس اظهارت آندرسون، استفاده از کودهای رایج می‌تواند ۵ تا ۱۰ درصد میزان محصول را افزایش دهد، اما با این فناوری این رقم افزایش ۱۸ درصدی یافته است.
Bifender می‌تواند برای محافظت از غلات، سویا، نخ، نخود و سیب‌زمینی مورد استفاده قرار گیرد. این محصولات را می‌توان برای گیاهان هم مورد استفاده قرار داد.
برای تولید این محصولات از نانوذرات پلیمری استفاده شده‌است که مواد مورد نظر را در میان خود می‌گیرند و در شرایط مناسب رهاسازی می‌کنند. از نقطه نظر حفاظت از محیط زیست، این روش بسیار مناسب است و می‌توان میزان رهاسازی مواد در طبیعت را کنترل کرد.