سمینار«کاربردی‌سازی پژوهش‌های حوزه فناوری نانو» برگزار شد

سمینار یک روزه «کاربردی‌سازی پژوهش‌های حوزه فناوری نانو» باهدف آشنایی بیشتر دانشجویان با حمایت‌‌های ستاد نانو و مباحث‌ تجاری‌‌سازی و ثبت پتنت، صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ‌در محل دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

سمینار یک روزه «کاربردی‌سازی پژوهش‌های حوزه فناوری نانو» باهدف آشنایی بیشتر دانشجویان با حمایت‌‌های ستاد نانو و مباحث‌ تجاری‌‌سازی و ثبت پتنت، صبح روز سه شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ‌در محل دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این برنامه که به همت کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد، شماری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد حضور داشتند و با برنامه‌های ستاد نانو در راستای کاربردی‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی آشنا شدند.

در ابتدای این برنامه مهندس رجبلو، کارشناس کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد نانو ضمن بیان تاریخچه‌ای از توسعه فناوری نانو در کشور به تشریح برنامه حمایت‌های تشویقی این ستاد پرداخت. وی با مروری بر روند تغییرات حمایت‌های تشویقی ستاد نانو از فعالیت‌های پژوهشی گفت: «کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از پژوهش‌های انجام شده در دوره تحصیلات تکمیلی به صورت پایان نامه، مقاله، اختراع و… حمایت می‌نماید؛ این امر جهت هدایت محققین این حوزه به سمت حصول دستاوردهای علمی و صنعتی انجام می‌شود.»

کارشناس کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد نانو در توضیح آیین‌نامه حمایت گام‌به‌گام از پایان‌نامه‌های دانشجویی گفت: «‌در این طرح براساس شاخص‌های برنامه و متناسب با دستاوردهای هر پایان‌نامه، میزان تشویقی افزایش خواهد یافت و برگزاری سمینار جهت آشنایی دانشجویان با نحوه ثبت اختراع و تجاری سازی در راستای این آیین‌نامه می‌باشد.»

در بخش بعدی این برنامه یک روزه مهندس مالک سعیدی، مدیر کانون پتنت ایران به ارایه با موضوع پتنت و ضرورت توجه به آن، روش‌های ثبت پتنت و حمایت‌ها و برنامه‌های ستاد توسعه فناوری نانو در این خصوص پرداخت.

وی تاکید کرد: «محققان و دانشجویان باید قبل از ارائه مستخرجاتشان به صورت مقاله، دستاوردهای خویش را به صورت پتنت ارائه دهند؛ در غیر اینصورت پس از چاپ مقاله از کار ایشان، نوآوری پتنتشان نقض شده و در فرایند داوری رد می‌شود.»

در بخش پایانی این برنامه مهندس قاسم جعفری‌، دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو به ارایه مطالبی در خصوص عوامل موفقیت و شکست شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو پرداخت.

جعفری با تشریح روش‌های مختلف تجاری‌سازی محصولات نانو، بر نقش سرنوشت‌ساز انتخاب صحیح روش توسعه محصول توسط فناوران تاکید کرد. وی همچنین به تشریح نمونه‌های موفقی از تعامل میان فناوران و صاحبان‌صنایع که منجر به تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانو شده است، پرداخت.

شایان ذکر است این سمینار در جریان پنجمین هفته استانی فناوری نانو در استان خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

اطلاعات بیشتر در خصوص آیین‌نامه حمایت گام‌به‌گام از پایان‌نامه‌های فناوری نانو در این بخش قابل مشاهده است.