تقابل حقوقی دو تولیدکننده نقاط کوانتومی در دادگاه

بزرگترین تولیدکننده نقاط کوانتومی در جهان به دنبال شکایت از شرکت کیودی‌ویژن است. این شکایت برای عدم رعایت حقوق مالکیت فکری توسط کیودی‌ویژن مطرح شده است.

شرکت نانوسیس (Nanosys)، رهبر فناوری نقاط کوانتومی، اعلام کرد که دادخواستی بر علیه شرکت کیودی‌ویژن (QD Vision) آماده کرده است تا برای تخطی از قوانین مالکیت معنوی از این شرکت شکایت کند. نانوسیس معتقد است که کیودی‌ویژن از بخشی از فعالیت‌های این شرکت با پتنت‌های نانوسیس همپوشانی دارد.
مسئولان شرکت نانوسیس معتقداند که کیودی‌ویژن اقدام به سرقت فناوری از نانوسیس کرده است. این شرکت بعد از شکست در فناوری خود پا به حوزه مالکیت فکری نانوسیس گذاشته است.
نانوسیس پتنتی به ثبت رسانده که در آن روشی برای تولید نقاط کوانتومی فتولومینسانس به منظور تولید نور ارائه شده‌است. نانوسیس این پتنت را در کنار ۲۹۳ پتنت دیگر به ثبت رسانده تا از حقوق خود دفاع کند. سازمان و مراکز مختلف نظیر مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه کالیفرنیا این فناوری را خریداری کرده‌اند.
این دعوی حقوقی میان دو شرکت تولیدکننده نقاط کوانتومی می‌تواند روی بازار این حوزه تأثیر به سزایی داشته باشد؛ بازاری که به صورت نمایی در حال رشد بوده و پیش‌بینی می‌شود طی ده سال آینده رشد ده برابری را تجربه کند.
شرکت کیودی‌ویژن با تولید نقاط کوانتومی شبیه به محصول نانوسیس موقعیت خود را به خطر انداخته است. جیسون هارتلاو، مدیرعامل شرکت نانوسیس، می‌گوید: « کیودی‌ویژن بعد از این که در تولید نقاط کوانتومی با فناوری خود با مشکل مواجه شد، اقدام به استفاده از فناوری ما کرد؛ فناوری که به‌صورت پتنتی توسط نانوسیس به ثبت رسیده است.»
شرکت نانوسیس در سال ۲۰۰۱ روی استفاده از نقاط کوانتومی در بخش الکترونیک متمرکز شد. این شرکت طی ۱۵ سال گذشته موفق به توسعه کسب و کار خود شده به طوری که به عنوان رهبر نقاط کوانتومی جهان شناخته می‌شود و با تولید ۵ تن در سال بزرگترین تولیدکننده نقاط کوانتومی در جهان است. با ظرفیت تولیدی این شرکت، می‌توان ۱۸ میلیون تلویزیون ۶۰ اینچ تولید کرد.
نانوسیس به دنبال توقف تولید نقاط کوانتومی توسط شرکت کیو‌دی‌ویژن است.