نشست المپیاد بین‌المللی نانو با میزبانی ایران برگزار می‌شود

نشست «‌المپیاد بین‌المللی نانو» با حضور نمایندگانی از کشورهای کره، روسیه، تایوان، تایلند، مالزی و قزاقستان ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود.

ضرورت ترویج علم ‌و فناوری نانو در بین نسل جدید در حال تحصیل دانشگاه‌ها در کشورهایی که دارای طرح و برنامه ملی در حوزه توسعه فناوری نانو هستند،‌ کاملا مشهود بوده و اثرات قابل توجهی در آینده توسعه سرمایه‌های انسانی خواهد داشت. در همین راستا ارائه آموزش‌های لازم همراه با برگزاری مسابقات و المپیاد‌های استاندارد علمی می‌تواند نقش بزرگی در انجام این مهم ایفا نماید.

با توجه به ضرورت و تاثیر برگزاری المپیاد نانو و بیشینه موفق ستاد توسعه فناوری‌نانو ایران در این زمینه با هدف، تبادل نظر در خصوص امکان تشکیل سازمان بین المللی نانوالمپیاد (INO) برای برگزاری منظم آن در سطح بین‌المللی برای دانشجویان دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف نشست بین‌المللی «‌المپیاد بین‌المللی نانو» به میزبانی ایران برگزار می‌‌شود.

در این نشست بین‌المللی موضوع المپیاد نانو از ابعاد مختلف شامل پیشینه، جنبه‌های اجرایی و پیامدهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است، از مقامات مؤسسات ملی توسعه فناوری نانو در کشورهای مختلف، سازمان‌های مرتبط با آموزش فناوری نانو و اعضای ANF (مجمع فناوری نانو آسیا) برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است.

موضوعات مورد بحث در این نشست عبارتند از:

– تبادل تجربیات کشورهای مختلف در زمینه برگزاری مسابقات فناوری نانو؛
– اثرات ایجاد انگیزه، پرورش استعداد و بهبود استانداردهای آموزشی؛
– اثرات همکاری های بین‌المللی و شبکه‌ای؛
– جنبه‌های مختلف اجرایی و تشکیل کمیته بین‌المللی راهبری؛
– شیوه برگزاری، روش و جزئیات آزمون؛ و
– چارچوب طرح المپیاد بین‌المللی فناوری نانو.

شایان ‌ذکر است، ایران از سال۱۳۹۰، المپیادهای فناوری‌نانو را در سطح ملی برگزار نموده است. در سال ۱۳۹۴، بیش از ۶۳۰۰ دانشجوی مقطع کارشناسی در این رقابت شرکت کردند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این مسابقه ملی، به کار و ادامه تحصیل در حوزه فناوری نانو علاقمند شدند. همچنین، طرح‌های مشابه نیز در برخی کشورهای دیگر اجرا  شده است که در این نشست معرفی خواهد شد.

لازم به ذکر است، علاوه بر این نشست، نشستی بین‌المللی  با موضوع «گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری‌نانو» در تاریخ ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه در محل ستاد توسعه فناوری نانو با مشارکت نمایندگانی از کشورهای نام‌برده برگزار می‌‌شود.