ایران میزبان نشست بین‌المللی «گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو»

نشست بین‌المللی «گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو» با مشارکت کشورهای کره، روسیه، تایوان، تایلند، مالزی و قزاقستان در تاریخ ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود.

هدف اصلی از برگزاری این نشست، تبادل اطلاعات و تجربیات در خصوص راهبردهای گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری بین کشورهایی است که در حال حاضر صدور گواهینامه و برچسب‌گذاری محصولات نانو را اجرا می‌نمایند یا این که آن را جزء برنامه آینده خود قرار داده‌اند.

در این نشست، نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده، اطلاعات، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در حوزه گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری‌نانو به اشتراک گذاشته و مزایا، چالش‌ها و محدودیت‌های مربوطه را مورد بحث قرار می‌دهند. همچنین در این فروم، امکان برقراری همکاری مشترک کشورهای شرکت‌کننده در زمینه‌های مربوطه مورد نظر قرار خواهد گرفت.

شناخت برنامه‌ها و فعالیت‌های جاری کشورها در خصوص گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو؛ تبادل و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجارب کشورهای مختلف در باره مسائلی مانند بازرسی، ارزیابی، صدور گواهینامه و برچسب‌گذاری محصولات فناوری‌نانو؛ بیان چالش‌های مربوطه و ارائه و بررسی راه حل‌های موجود و ایجاد انگیزه برای شکل‌گیری همکاری در بین کشورهای مختلف در حوزه گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری‌نانو مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست بین‌المللی است.

موضوعات مورد بحث در نشست بین‌المللی «گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو» شامل موارد زیر است:

– مرور اجمالی فعالیت‌ها و برنامه‌های کشورهای شرکت‌کننده در خصوص گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو؛
– الزامات، قوانین و مقررات مربوط به گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو؛
– روش آزمون‌های استاندارد و روش‌های تعیین مشخصات نانومواد و محصولات فناوری نانو؛
– دستورالعمل‌های ارزیابی ایمنی محصولات فناوری نانو؛
– اندازه شناسی‌نانو، کالیبراسیون و مواد مرجع؛ و
– شکل‌گیری همکاری‌های بین‌المللی در خصوص صدور گواهی‌نامه و برچسب‌گذاری محصولات فناوری‌نانو.

شایان ذکر است، مقامات مؤسسات ملی توسعه فناوری‌نانو در کشورهای مختلف، نمایندگان سازمان‌های ملی استاندارد و اعضای ANF (مجمع فناوری نانو آسیا) از جمله دبیر مجمع فناوری نانو آسیا، ‌مدیر انجمن پژوهش و فناوری معاونت ریاست جمهوری کره جنوبی، معاون وزیرعلوم‌، فناوری و نوآوری در حوزه فناوری‌نانو مالزی، نماینده مرکز صدور گواهینامه از محصولات و سیستم‌های مدیریت درحوزه محصولات صنعتی نانو روسیه و معاون مدیر اجرایی مرکز ملی فناوری نانو (مرکز ملی علوم و آژانس توسعه فناوری) تایلند از جمله افراد دعوت شده جهت شرکت در این نشست‌ به شمار می‌روند.

گفتنی است، ایران دومین کشور در جهان پس از تایوان است که برنامه nanocertification را تحت یک طرح با عنوان «نانو نماد» از سال ۱۳۹۲ اجرا می‌نماید که در ابتدا در یک دوره پیاده‌سازی، نانو نماد به صورت داوطلبانه و به این معنا که کلیه شرکت‌هایی که بخواهند از تسهیلات اعطایی ستاد نانو بهره‌مند شوند این گواهی را برای محصولاتشان دریافت می‌نمودند.

در سال ۲۰۱۶، صدور گواهینامه نانو برای همه محصولات فناوری نانو در که سراسر کشور تولید و یا  به طور انبوه از خارج وارد کشور می‌‌شوند الزامی و بایستی پس از بررسی و تایید توسط ستاد توسعه فناوری نانو و با همکاری سازمان ملی استاندارد نشان «نانو نماد» (Nano Mark) دریافت نمایند.

نشان «نانو نماد» مشخص‌کننده مواردی از جمله اصالت محصول نانویی و ایمنی محصول است و وجود آن کمک می‌کند تا مصرف‌کننده در مواجهه با محصولات نانویی ، آن را از محصولات غیر نانویی تمیز دهد.

شایان ذکر است، نشست بین‌المللی «گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو» با مشارکت
کشورهای کره، روسیه، تایوان، تایلند، مالزی و قزاقستان در تاریخ ۲۹ و ۳۰
اردیبهشت ۱۳۹۵ در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود.