اولین نشست المپیاد بین‌المللی دانشجویی فناوری نانو برگزار شد

اولین نشست المپیاد بین‌المللی دانشجویی فناوری نانو با حضور نمایندگانی از کشورهای کره‌جنوبی، روسیه، تایوان، تایلند، مالزی و قزاقستان صبح روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر بیت‌اللهی، مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو ضمن تشکر و خوشامدگویی به حاضرین در این نشست به تشریح برنامه‌ها پرداخت و افزود:«در این نشست به عنوان اولین نشست المپیاد بین‌المللی فناوری نانو تجارب، برنامه‌ها و سیاست‌های هر یک از کشور‌های حاضر در خصوص آموزش فناوری نانو بیان و به اشتراک گذاشته می‌شود، امیدوارم مباحث و ارائه‌های این نشست برنامه و دستاوردی مناسب جهت برگزاری اولین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو باشد.»

دکتر سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو به عنوان اولین سخنران‌، برنامه‌ها و اقدامات آموزشی ستاد توسعه فناوری نانو ایران را در سه سطح دانش‌آموزی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تقسیم و به طور مجزا به تشریح هریک پرداخت.

وی در تشریح اقدامات سطح دانش‌آموزی به معرفی باشگاه دانش‌آموزی نانو و شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو (توانا) پرداخت و افزود: «در حال حاضر در ایران ۶۶ آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو تاسیس و تجهیز شده که بیش از ۶۰ هزار دانش‌آموز از امکانات این آزمایشگاه‌ها بهره‌مند می‌شوند. آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو راه بسیار مناسبی برای ایجاد آمادگی دانش‌آموزان در راستای ورود به حوزه فناوری نانو هستند.»

از دیگر اقدامات و برنامه‌های ستاد توسعه فناوری نانو در سطح آموزش و ترویج دانش‌آموزی می‌توان به، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی ویژه دبیران و دانش‌آموزان، برگزاری جشنواره دانش‌آموزی نانو و برگزاری المپیاد دانش‌آموزی اشاره نمود.
دکتر سرکار در این بخش همچنین به برگزاری دوره‌های آموزشی و راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه دانش‌آموزی توسط باشگاه دانش‌آموزی و شبکه توانا ایران در چین اشاره نمود.  

در این بخش اقدامات ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص تجهیزات و تاسیس آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفته و سوالاتی را مطرح نمودند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در پاسخ به سوالات یکی حاضران در خصوص نحوه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه محصولات به کشور چین پاسخ داد: «کارگاه‌های آموزشی به زبان انگلیسی و تجهیز آزمایشگاه در یک پکیج کامل شامل، تجهیزات (از جمله دستگاه نانوکوتینگ، اسپاترینگ، الکتروریسی و میکروسکوپ‌های STM ,AFM)، نانو‌مواد، Lab books و کاتالوگ هر یک از محصولات به زبان چینی ارائه شده است و این خدمات برای کشورهای دیگر و با زبان‌های خارجی مختلف از سوی ایران  قابل انجام است.»

در بخش دوم این نشست، خانم دکتر لیو دبیر مجمع فناوری نانو آسیا (ANF) در سخنرانی به بررسی اجمالی ابتکارات و استراتژی‌های کوتاه‌/ بلند‌مدت المپیاد بین‌المللی نانو (INO) پرداخت.

وی در ابتدا به معرفی مجمع فناوری نانو آسیا (ANF) و پس از آن به تشریح اثرات، اهداف مورد انتظار، ساختار، زیرساخت‌ها و ذینفعان المپیاد بین‌المللی فناوری نانو پرداخت.

دکتر لیو «ترویج پایدار توسعه فناوری نانو»، «توسعه بین‌المللی فناوری نانو» و « تحریک علاقه به علم و فناوری نانو» را از جمله اهداف برگزاری المپیاد بین‌المللی نانو دانست و  تصریح کرد: «تشکیل کمیته مشورتی، کمیته سازماندهی (محلی و جوانان)، اعضای پنل داوری و دبیرخانه از جمله مواردی اند که بایستی در راستای ساختار عملیاتی INO مورد توجه قرار بگیرند.»

در ادامه نشست دکتر بیت‌اللهی پیش‌نویس اولیه تدوین شده در راستای برگزاری المپیاد بین‌المللی نانو را ارائه کرد.

این پیش‌نویس شامل ۹ بند به شرح زیر است:

۱. بیانیه کلی مسابقه، تاریخ های مهم و مشارکت؛
۲. کمیته اجرایی INO؛
۳. کمیته علمی INO؛
۴. کمیته رهبریINO؛
۵. مرکز اطلاع رسانی؛
۶. رویه برگزاری؛
۷. برنامه‌ها؛
۸. اعلام نتایج و جوایز؛ و
۹. اعتبار آیین‌نامه.

شایان ذکر است پیش‌نویس اولیه برگزاری المپیاد بین‌المللی فناوری نانو و مفاد آن که توسط ستاد توسعه فناوری نانوی ایران تدوین شده است، در این نشست ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین از حاضران خواسته شد تا نظرات و پیشنهادات تکمیلی خود در خصوص این پیش‌نویس را در بازه زمانی مشخص اعلام نمایند.

در این نشست نمایندگان کشورهای کره‌‌جنوبی، تایلند، روسیه، تایوان‌، مالزی و ایران به ارائه برنامه‌ها، فعالیت‌ها، دستاوردها‌، پیشینه فعالیت‌های نانویی و فرآیند برگزاری مسابقه که در هریک از کشور‌ها در حال انجام است، پرداختند. همچنین در بخشی دیگر هر یک از نمایندگان  فعالیت‌های آموزشی در راستای آموزش الکترونیکی و بسته‌های آموزشی ارائه شده در این خصوص را معرفی نمودند. مطالب بیان شده در این سخنرانی‌ها در گزارشی مجزا ارائه می‌شود.

 علاوه بر این نشست‌، در روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه نیز نشست بین‌المللی با موضوع «گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو» در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود.