نتایج مثبت آزمون بالینی روی نانوداروی ضد سرطان

یک شرکت داروسازی نتایج جالب توجهی از آزمون انجام شده روی نانوداروی ضد سرطان خود به دست آورده است. این نانودارو برخلاف همتایان خود، از انحلال پذیری بالایی برخوردار است؛ در نتیجه عملکرد بهتری نیز دارد.

شرکت اوسمیا (Oasmia) نتایج مطالعات انجام شده روی نانوداروی خود موسوم به XR17 را منتشر کرد. این نتایج نشان می‌دهد که اثربخشی این نانودارو بیش از حد انتظار بوده است.
XR17 یک نانوداروی نامحلول در آب به صورت فرمولاسیون نانوذره‌ای است. این دارو بدون این که نیاز به حلال خاصی داشته باشد وارد جریان خون می‌شود. بنابراین، در زمان بسیار کوتاهی اثربخشی خود را نشان می‌دهد و نیازی به استفاده از ترکیبات کمکی نیست. معمولاً برای تولید داروها، از ترکیب چند ماده با فرمولاسیون‌ مختلف استفاده می‌شود که در ساخت این دارو به چنین روشی نیاز نیست.
این نانودارو حاوی ترکیبات شیمی‌درمانی پاکلیکال است که برای درمان سرطان در انسان به کار می‌رود. شرکت اوسمیا فاز اول مطالعه روی این نانودارو را آغاز کرده تا به ارزیابی ایمنی و عکس‌العمل بدن بپردازد. پیش از این، روی این دارو مطالعات مختلفی انجام شده اما مشکلی مشاهده نشده است.
تأیید XR17 به‌عنوان سیستم رهاسازی دارو می‌تواند مسیر توسعه و تجاری‌سازی آن را برای درمان سرطان هموار کند. در سال ۲۰۱۴ گزارشی منتشر شد که در آن چنین آمده است: « ۷۰ درصد از مولکول‌هایی که برای تولید دارو به کار می‌روند حلالیت کمی در آب دارند و ۴۰ درصد داروهایی که موفق به دریافت تأییدیه می‌شوند، انحلال اندکی در آب دارند.»
به همین دلیل است که مسئولان اوسمیا معتقداند که این نانودارو فرصت‌های جالب توجهی در بازار فعلی دارد. مارگارتا اریکسون از مدیران اوسمیا می‌گوید: «برنامه ساخت دارو اغلب با محدودیت انحلال کم دارو روبرو است. در بسیاری از موارد، بیماران باید در معرض دوز بالایی از دارو قرار بگیرند که این امر هزینه دارو را افزایش می‌دهد. در حالت بدتر، برخی داروها روی حیوانات آزمایشگاهی نتایج بسیار جالب توجهی دارند اما به دلیل انحلال کم، نمی‌توان آن‌ها را به عنوان دارو مورد استفاده قرار داد. ما خوشحالیم که توانستیم سیستم دارویی با انحلال بالا برای درمان سرطان ارائه کنیم.»