بازار CVD، PVD و ALD تا سال ۲۰۲۰ چقدر خواهد بود؟

مؤسسه تکناویو بازار لایه‌نشانی ترکیبات نیمه‌هادی را بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش بازار این حوزه به سه بخش CVD، PVD و سایر روش‌ها تقسیم شده و نرخ رشد و بازار هر بخش جداگانه بررسی شده‌است.

اخیراً گزارشی با عنوان «Global Thin Film Semiconductor Deposition Market 2016-2020» منتشر شده که در آن به بررسی بازار این حوزه و درآمدهای حاصل از لایه‌نشانی ترکیبات نیمه‌هادی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ پرداخته می‌شود. در این گزارش بخش‌های مختلف بازار و همچنین نقش کشورهای مختلف در این بازار آمده است.

این گزارش بازار لایه‌نشانی ترکیبات نیمه‌هادی را به سه بخش مختلف تقسیم می‌کند:
CVD، PVD و سایر روش‌ها.

در سال ۲۰۱۵، بازار تجهیزات CVD بیشترین سهم را در درآمد داشته به طوری که بیش از ۵۰ درصد از درآمدها در این بخش بوده است. مؤسسه تکناویو (Technavio) پیش‌بینی می‌کند که حجم این بازار تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۷٫۵۲ میلیارد دلار می‌رسد که این بازار به حوزه خودروسازی و الکترونیک مربوط می‌شود.
آسف غنی از تحلیل‌گران مؤسسه تکناویو درباره تجهیزات نیمه‌هادی می‌گوید: « تراکنش فناوری در صنعت نیمه‌هادی توسط بازار تجهیزات CVD انجام می‌شود. با این تجهیزات می‌توان پوشش‌های مختلف با ویژگی‌های ضدخوردگی، انعکاس دهنده نور و محافظ الکتریکی تولید کرد.»
در بخش PVD، بازار تجهیزات لایه‌نشانی در سال ۲۰۱۵، رقم ۲٫۰۱ میلیارد دلار بود که تا سال ۲۰۲۰ به ۳٫۵۵ میلیارد دلار می‌رسد. این بازار به دلیل توسعه بازار LED و حافظه رشد خواهد کرد. این بازار در چین، تایلند، روسیه و هند رشد قابل توجهی خواهد کرد. ظرفیت خط تولیدهای ویفر در چین، کره‌جنوبی و ژاپن رشد قالب توجهی خواهد کرد که دلیل این امر توسعه بازار۳D NAND و DRAM است.
از فناوری‌های بخش «سایر روش‌ها» می‌توان به لایه‌نشانی لایه اتمی (ALD)، اپیتاکسی و ECD اشاره کرد. این بازارها در طول این بازه زمانی تا ۱۴٫۱۹ درصد رشد خواهد کرد تا به رقم ۳٫۱۳ میلیارد دلار برسد. نرخ رشد تا سال ۲۰۱۸ به‌صورت ثابت بالا خواهد رفت و سپس یک شیب قابل ملاحظه در منحنی رشد اتفاق خواهد افتاد. در این بخش، ALD سریع‌ترین نرخ رشد را خواهد داشت.
چهار شرکت زیر بیشترین سهم و نقش را در این بازار خواهند داشت:
• Applied Materials
• Hitachi Kokusai Electric
• Lam Research
• Tokyo Electron