چالش تولید نمایشگر در اروپا: نقاط کوانتومی کادمیم یا ترکیبات عاری از کادمیم؟

شرکت انگلیسی نانوکو مخالف تداوم استفاده از نقاط کوانتومی کادمیم در اروپا است. اخیراً گزارشی به اتحادیه اروپا داده شده که در آن درخواست تمدید معافیت ممنوعیت استفاده از این ترکیبات در حوزه نمایشگرها شده‌است.

شرکت نانوکو (NanoCo)، یکی از پیشروان تولید نقاط کوانتومی عاری از کادمیم، اعلام کرد که گزارش مشاوره مؤسسه Oko مبنی بر تمدید معافیت ممنوعیت استفاده از نقاط کوانتومی کادمیمی در نمایشگرها و تلویزیون‌های عرضه شده در اروپا را به چالش کشید. کمیسیون اروپا و اعضاء پارلمان اروپا پیش از هر گونه نتیجه‌گیری، اقدام به ارزیابی گزارش این مؤسسه خواهند کرد.
بیشتر نمایشگرها و تلویزیون‌های ساخته شده در دنیا توسط شرکت‌هایی نظیر سامسونگ روی راهبرد استفاده از فناوری نقاط کوانتومی عاری از کادمیم متمرکز است. اخیراً شرکت‌های مختلفی در حال تغییر راهبرد و گسیل شدن به سوی استفاده از فناوری عاری از کادمیم هستند تا خطرات زیست‌محیطی محصولات خود را به حداقل برسانند.
گزارش مؤسسه Oko توسط بخش محیط‌زیست اتحادیه اروپا موسوم به DG ارزیابی می‌شود. در ماه می سال ۲۰۱۵، اتحادیه اروپا با اکثریت آرا (۶۱۸ به ۳۳ رای) تمدید استفاده از مواد سمی کادمیمی را در نمایشگرها تا سال ۲۰۱۸ رد کرد. به همین دلیل ارزیابی مورد نظر توسط مؤسسه Oko انجام شد.
کادمیم یکی از ۶ ماده سمی ممنوع در اروپاست که میزان سمیت آن ۱۰ برابر بیشتر از جیوه و سرب است. به همین دلیل محققان به دنبال استفاده مواد جایگزین برای کادمیم هستند.
در این گزارش عنوان شده که ترکیبات جایگزین کادمیم در نمایشگرها، در برخی موارد کارایی مواد کادمیمی را ندارند. شرکت نانوکو معتقد است که اختلاف اندک میان کارایی کادمیم و جایگزین‌های کادمیم نباید دلیلی برای استفاده از آن باشد. نانوکو با به چالش کشیدن این گزارش اعلام کرده است که در این گزارش دقیقاً مشخص نشده است که چه مقدار افزایش کیفیت یا کاهش مصرف انرژی ملاک تمدید استفاده از نقاط کوانتومی کادمیمی در تلویزیون‌هاست. این شرکت معتقد است که تأیید تمدید استفاده از نقاط کوانتومی با رسالت بخش سلامت اتحادیه اروپا منافات دارد. به اعتقاد این شرکت با تأیید عملکرد نقاط کوانتومی عاری از کادمیم و موفقیت تجاری این محصولات، باید مانع از تمدید معافیت منع استفاده از ترکیبات کادمیم شد.
نانوکو یک شرکت انگلیسی تولیدکننده نقاط کوانتومی عاری از کادمیم است که از سال ۲۰۰۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت به تولیدکنندگان نمایشگر، محصولات ویژه‌ای ارائه می‌کند.