نگاهی بر موضوعات مورد بحث در چهارمین مجمع اقتصاد نانو

چهارمین مجمع اقتصاد فناوری نانو در روزهای ۵ و ۶ مردادماه ۹۵ در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

این رویداد شامل مباحث مختلفی پیرامون بحث نوآوری باز و رسوخ فناوری است. محتوای اصلی برنامه در قالب جلسات و پنل‌هایی در طی دو روز در سالن اصلی مراسم توسط خبرگان ارائه می‌شود. همچنین در کنار این برنامه اصلی، ۴ کارگاه آموزشی با مباحث مرتبط با محور موضوعی فروم برای علاقه‌مندان تدارک دیده شده است.

یکی از اهداف اصلی چهارمین مجمع اقتصاد نانو، به اشتراک‌گذاری تجربه‌های مرتبط است. در همین راستا، در سه بخش مختلف مجمع، سه تجربه همکاری فناورانه‌ که در شرکت‌های مختلف کشور طی چند سال اخیر در حوزه فناوری نانو شکل گرفته است، توسط افراد و مدیران درگیر پروژه‌ها مطرح و نقاط چالشی و کلیدی آن‌ها از زوایای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

بخش دیگری از برنامه دوره چهارم مجمع، معرفی و رونمایی از ابزار پیشنهادی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای بحث همکاری بین شرکت‌ها و تبادل فناوری است. این سامانه که در آن ترکیب نیازهای فناورانه و توانمندی‌های فناورانه بخش نانو موجود در کشور تجمیع شده و به شکلی پویا به روزرسانی می‌گردد، می‌تواند به عنوان زیرساخت نوآوری باز مورد استفاده قرار گیرد.

پنل دیگری که در برنامه مردادماه طراحی شده است، مربوط به چالش‌های همکاری‌های فناورانه شرکت‌ها در کشور است. در همین خصوص با نظرسنجی انجام شده از شرکت‌ها در زمینه اصلی‌ترین چالش‌های بحث رسوخ فناوری انجام شده و بر اساس نتایج این نظرسنجی، خبرگان و مسسئولان دولتی دعوت خواهند شد تا در قالب یک پنل ضمن گفت‌و‌گو و بررسی این چالش‌ها، حمایت‌های دولتی مرتبط با هر یک از آن چالش‌ها را نیز بررسی نمایند.

اما یکی دیگر از برنامه‌های اصلی چهارمین مجمع اقتصاد نانو که پیش از این نمونه مشابه آن در دوره‌های قبل مجمع مشاهده نشده، بخشی است که در آن تعدادی از فناوری‌های برتر حوزه نانو در کشور، توسط خود فناوران و در یک زمان محدود به یک گروه از متقاضیان فناوری (شامل شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاران خطرپذیرvcها) ارائه می‌شود و پس از آن توسط این گروه مورد ارزیابی و پرسش و پاسخ قرار خواهد گرفت. این بخش که به نوعی تصویری واقعی از شروع یک ارتباط بین شرکت‌ها در زمینه تبادل فناوری است، اگرچه ممکن است نهایتاً منجر به یک تبادل فناوری واقعی نشود، اما می‌تواند تجربه‌ای از نوع ادبیات و نگاه هر یک از طرفین را به یک همکاری نشان دهد و بار آموزشی مناسبی داشته باشد. البته در نهایت در این بخش، به فناوری که بالاترین امتیاز را از طرف داوران این بخش دریافت کند، جایزه ویژه‌ای نیز تعلق خواهد گرفت.

در کنار برنامه‌های سالن اصلی که به چند مورد از آن‌ها اشاره شد، تعدادی کارگاه آموزشی نیز در نظر گرفته شده است. در این بخش نیز موضوعاتی از قبیل مدل‌های مختلف انتقال فناوری، ملاحظات حقوقی مهم‌ترین قراردادهای انتقال فناوری و روش‌های شناسایی زنجیره ارزش صنایع مختلف در نظر گرفته شده که شناخت و مهارت در همه این موارد به نوعی در ضمن یک فرایند تبادل فناوری مورد نیاز خواهد بود.

خلاصه برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای چهارمین مجمع اقتصاد فناوری نانو در جدول ذیل آمده است:

filereader.php?p1=main_13264068d108c6901

گفتنی است، با توجه به اینکه مخاطبان اصلی این مجمع مدیران شرکت‌های عرضه‌کننده فناوری، شرکت‌های متقاضی فناوری و واسطان انتقال فناوری هستند، هزینه ثبت‌نام این افراد در برنامه از طریق ستاد نانو مورد حمایت قرار گرفته است.

شایان ذکر است علاقمندان جهت حضور در این مجمع، ثبت نام و کسب اطلاعات می‌توانند به پایگاه اینترنتی مجمع اقتصاد فناوری نانو مراجعه نمایند.