ثبت رکورد فیلم شفاف و رسانا برای استفاده در صنعت الکترونیک قابل پوشیدن

پژوهشگران کره‌ای و آمریکایی با استفاده از نانوالیاف دارای پوشش فلزی موفق به ساخت فیلم رسانا و شفافی شدند که می‌توان از آن برای ساخت نمایشگر لمسی استفاده کرد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا محققان دانشگاه ایلینویز با همکاری پژوهشگران دانشگاه کره موفق به ارائه روشی ساده و ارزان برای تولید فیلم لایه نازک شفاف و رسانا شدند.
برای ساخت این فیلم، از نانوالیاف استفاده شده است. این نانوالیاف از تنیده شدن رشته‌های مس بوجود آمده است که قابل ارتجاع و انعطاف‌پذیر است. این فیلم دارای کاربردهای متعددی در بخش الکترونیک قابل پوشیدن، پیل‌های خورشیدی و پوست الکترونیکی است.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.
الکساندر یارین از محققان این پروژه می‌گوید: « بسیار مهم و در عین حال دشوار است که فیلمی ساخته شود که هم شفاف بوده و هم هادی جریان الکتریکی باشد.»
این فیلم رکورد ترکیب شفافیت بالا و پایین بودن مقاومت الکتریکی را شکسته است به طوری که براساس نتایج منتشر شده مقاومت این فیلم ۱۰ برابر کمتر از رکورد قبلی است.
یافته‌های محققان نشان می‌دهد که این فیلم بعد از چندبار خم شدن و کشیده شدن هنوز خواص اولیه خود را داراست، این ویژگی برای ساخت ادوات الکترونیکی پوشیدنی ضروری است.
برای تولید این فیلم، ابتدا زیرلایه‌ای از جنس الیاف پلی‌آکریل‌نیتریل ایجاد می‌شود. این الیاف به دور یک هسته تنیده می‌شوند و حلقه‌هایی را ایجاد می‌کنند. این حلقه‌ها بسیار نازک اما دراز هستند.
این پلیمرها در حالت عادی رسانا نیستند بنابراین بهتر است روی سطح آنها فلزاتی قرار داده شود. برای این منظور، سطح الیاف با استفاده از آبکاری، پوششی از جنس مس، نقره، نیکل یا طلا داده می‌شود. الکتروریسندگی و آبکاری فرآیند‌هایی هستند که خروجی نسبتا بالایی دارند بنابراین می‌توان از آنها برای تولید انبوه استفاده کرد.
یارین می‌گوید: « ما از الیافی با پوشش فلزی آغاز می‌کنیم و این ساختار را به روی سطح دیگری نظیر شیشه منتقل می‌کنیم.»
یورین از دیگر محققان این پروژه می‌گوید: «اتصال ذرات فلزی به رشته‌های تنیده شده موجب می‌شود تا مقاومت الکتریکی الیاف کاهش یابد. با این حال باید توجه داشت که تقریبا ۹۲ درصد از فضای میان الیاف خالی بوده در نتیجه فیلم نهایی کاملا شفاف است.»