ترکیب نانوذرات الماس با ناخالصی برای بهبود خواص نوری

محققان با دستکاری نانوذرات الماس و افزودن ناخالصی به آن موفق به تولید کیوبیت برای کامپیوتر کوانتومی شدند. با این روش کیوبیت در دمای اتاق قابل استفاده است.

محققان دانشگاه مریلند روشی ارزان و سریع برای ساخت نانوذرات هیبریدی مبتنی بر الماس ارائه کردند. این گروه نشان دادند که وجود حفره نیتروژن در این ساختار می‌تواند به‌عنوان کیوبیت در دمای اتاق مورد استفاده قرار گیرد.
در این فرآیند نانوساختارهای الماس حاوی اتم نیتروژن تولید می‌شود. یک اتم کربن در ساختار باید از سیستم خارج شده باشد و حفره نیتروژن به‌عنوان ناخالصی در سیستم باشد. این ساختار به دلیل وجود این تغییرات دارای خواص نوری و الکترومغناطیسی ویژه‌ای است.
محققان معتقداند که با اتصال مواد دیگر به این نانوساختار، می‌توان نانوذرات هیبریدی ساخت که دارای بخش‌های نیمه‌هادی و مغناطیسی باشد که خواص آن به دقت از پیش تعیین شده‌است. مین اویانگ از محققان این پروژه می‌گوید: «اگر شما بتوانید نانوذرات نقره یا طلا را با این نانوساختار الماسی ترکیب کنید، این ذرات فلزی می‌توانند خواص نوری نانوذرات الماس را بهبود دهند. اگر نانوذرات الماس با نقاط کوانتومی نیمه‌هادی ترکیب شود، ذرات هیبریدی به دست می‌آید که می‌توانند انرژی را با کارایی بالاتری منتقل کنند. بزرگترین مزیت این روش آن است که می‌تواند برای طیف وسیعی از ذرات الماس مورد استفاده قرار گیرد و همچنین می‌توان آن را با نانومواد دیگر جفت کرد. این روش به‌گونه‌ای است که می‌توان از آن برای تولید انبوه استفاده کرد. ما علاقه‌مند هستیم که روی خواص فیزیکی این ساختار بیشتر تحقیق کنیم و همچنین از آن برای استفاده در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم. این که می‌توان از این ساختار برای به دام‌اندازی کوانتومی استفاده کرد بسیار هیجان‌انگیز است.»