عرضه دستگاه DLS با قابلیت کنترل از طریق تلفن همراه

شرکت ملورن دستگاه جدیدی برای تعیین اندازه ذرات و پتانسیل زتا به بازار عرضه کرده است. این دستگاه قابلیت کنترل از طریق تلفن همراه را داراست به طوری که کاربر می‌تواند آنالیزهای در حال انجام را از راه دور کنترل کند.

شرکت انگلیسی ملورن (Malvern) دستگاه زتاسایزر جدید خود را راه‌اندازی کرد. این دستگاه با استفاده از پراش نور پویا (DLS) و به‌صورت آنلاین پتانسیل زتای نمونه‌ها را تعیین می‌کند. این دستگاه قادر به اندازه‌گیری ابعاد نانوذرات در حالت سوسپانسیون است.
دستگاه جدید در مدت زمان بسیار کم اطلاعات زیادی از فرآیند در حال انجام در سوسپانسیون را استخراج می‌کند؛ فرآیندهایی که در مقیاس نانومتری در محلول‌ها اتفاق می‌افتد. نتایج به دست آمده از این دستگاه می‌تواند دانش محققان را درباره فرایندهای مختلف افزایش دهد.
در برخی پروژه‌ها اطلاع از ابعاد نانوذرات بسیار اهمیت دارد. بنابراین، باید در حین تولید نانوذرات بتوان قطر آن‌ها را کنترل کرد. این موضوع در مورد نانوآمولوسیون‌ها نیز صادق است و محققان به کنترل ابعاد قطرات معلق در یک سیال علاقه‌مند هستند.
فناوری آنالیزی مناسب فرآیند (PAT) می‌تواند به محققان در درک بهتر رفتار دینامیکی فرآیندها کمک کند و زمان مورد نیاز برای کسب اطلاعات را کاهش دهد. این فناوری قادربه بهبود یکنواختی فرآیند تولید در کارخانه‌هاست.
آلون وایسمن از مدیران بخش تحقیق و توسعه شرکت ملورن می‌گوید: «معرفی یک دستگاه DLS آنلاین گام مهمی در مسیر تولید نانوذرات است. محققان برای اطلاع از ابعاد نانوذرات باید زمان زیادی را صرف کنند و روش‌های مختلفی را به کار گیرند. این دستگاه می‌تواند روند تغییر ابعاد ذرات را در یک فرآیند تعیین کند. بنابراین، تولیدکنندگان با استفاده از این دستگاه می‌توانند محصولات خود را در حین تولید کنترل کنند؛  این کار با سرعت بالا قابل انجام است.»

این دستگاه زتاسایزر جدید با فناوری DLS بر اساس فناوری‌ نانو ساخته شده‌است و دارای قابلیت انجام کار به صورت آنلاین است. نرم‌افزار این دستگاه قابل نصب روی تلفن همراه بوده و امکان کنترل کامل از راه دور فرآیندها با این نرم‌افزار فراهم است. این دستگاه قادر به اندازه‌گیری ذرات با ابعاد ۱ تا ۱۰۰۰ نانومتر است که از آن هم در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و هم در کارخانه‌ها می‌توان استفاده کرد.