ساخت نمایشگر OLED بسیار نازک و انعطاف‌پذیر

محققان کره‌ای طرح جدیدی برای ساخت نمایشگر لایه نازک ارائه کردند. این نمایشگر شبیه به کاغذ بوده و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.

شرکت اپل در لپتاپ‌های Apple MacBook Pro 2016 خود از نمایشگر OLED لمسی استفاده کرده است که عملکرد بالایی دارد. محققان مؤسسه علوم و فناوری‌های پیشرفته کره (KAIST) موفق به ساخت نمایشگر بسیار نازک و انعطاف‌پذیری از نسل OLED شدند که نسبت به نمایشگر اپل کارایی بالاتری دارد.
OLED طراحی شده توسط سونگیوپ یو از KAIST و تای وو لی از دانشگاه پوهانگ، بسیار پیچیده و در عین حال کارآمد است. در این نمایشگر، گرافن میان دو لایه نازک شفاف از جنس اکسید تیتانیوم و یک لایه‌ پلیمر رسانا قرار گرفته است.
این نمایشگر از ۵ لایه چسبیده شده روی هم تشکیل شده‌است. این نمایشگر روی زیرلایه‌ای از جنس پلاستیک قرار دارد. زمانی که ولتاژ به این ورق اعمال می‌شود، کاتد الکترون آزاد کرده و آند حفره تولید می‌کند. با این کار OLED شروع به نشر فوتون می‌کند. نشر فوتون‌ها در اثر نوترکیبی در یکی از لایه‌ها اتفاق می‌افتد. با تنظیم آند و کاتد می‌تواند مسیر نشر نور مشخص شود.
در صورتی که آند مورد استفاده شفاف باشد، OLED ساخته شده نشر پایینی دارد. در این نمونه‌ها از اکسید قلع ایندیم به‌عنوان الکترود شفاف آند استفاده می‌شود. گرافن یکی از مواد بسیار مناسب برای ساخت الکترود است. آن ماده از استحکام مکانیکی بالایی برخوردار بوده و خواص شیمیایی، فیزیکی و الکتریکی قابل توجهی دارد. از این ماده برای ساخت الکترود شفاف (TEs) استفاده می‌شود.
محققان این شرکت طرح جدیدی برای ساخت نمایشگر ارائه کردند. در این طرح، از لایه دی‌اکسید تیتانیوم با ضریب شکست بالا و یک لایه تزریق کننده حفره در بخش پلیمر رسانا (که ضریب شکست پایینی دارد) استفاده شده است. تمام ساختار در دو طرف لایه گرافنی قرار دارد.
این طرح جدید از مزایای متعددی برخوردار است. امکان کنترل رنگ در این نمایشگرها وجود داشته و میزان هدر رفت پلاریتون پلاسمون سطحی در آن کاهش یافته است. به دلیل استفاده هم‌زمان از دو لایه، یکی با ضریب شکست بالا و دیگری با ضریب شکست پایین، کارایی نمایشگر ساخته شده بهبود یافته است.