راه‌اندازی اولین کارخانه تولید نانومحصول در ویتنام

ویتلایف (Vietlife) نام اولین کارخانه‌ای است که در کشور ویتنام به تولید نانومحصول می‌پردازد. در این کارخانه سه نانوزیست مختلف از جمله کورکومین تولید می‌شود. فناوری‌ نانو از سال ۲۰۰۲ وارد کشور ویتنام شده‌است و این اولین خط تولید محصولات فناوری‌ نانو در این

اولین کارخانه تولید نانومحصولات زیستی در ویتنام آغاز به کار کرد. این کارخانه به دست محققان ویتنامی راه‌اندازی شده و می‌تواند پلی میان پزشکی سنتی، فناوری‌ نانو و داروسازی مدرن ایجاد کند.
فناوری‌ نانو توسط نگوین وان هیو از آکادمی علوم و فناوری ویتنام به این کشور وارد و توسعه یافته است.
فناوری‌ نانو برای اولین بار در آمریکا در سال ۲۰۰۰ توسط بیل کلینتون آغاز به کار کرد. ژاپن و کره‌جنوبی نیز اندکی بعد وارد این حوزه شدند. در سال ۲۰۰۲ ویتنام وارد حوزه فناوری‌ نانو شد.
هیو می‌گوید: «ویتنام در حال حاضر از فناوری‌ نانو برای ساخت نمایشگر استفاده نکرده است با این حال تحقیقات دامنه‌داری در این کشور برای استفاده از این فناوری در ساخت دارو و بخش پزشکی انجام می‌شود.»
هیو در کارخانه ویتلایف (Vietlife) مشغول به کار است. داک نگیا از مدیران سابق مؤسسه شیمی در آکادمی علوم و فناوری ویتنام معتقد است که تولید مواد زیستی، دارویی و همچنین انواع مواد غذایی می‌تواند با کمک فناوری‌ نانو انجام شود. این کار روندی است که در حال حاضر محققان از سراسر جهان در حال طی آن هستند.
محققان ویتنامی ابتدا در آزمایشگاه‌های مختلف آمریکا، استرالیا و ژاپن روی ساخت نانوزیست محصولی کار کردند و پس از کسب موفقیت‌های لازم، خط تولید آن را در کشور ویتنام راه‌اندازی کردند.
در کارخانه ویتلایف سه نانومحصول مختلف تولید و بسته‌بندی می‌شود. یکی از این محصولات نانوکورکومین با عنوان تجاری NDN22+ است که از زردچوبه ویژه ویتنامی تولید می‌شود و برای تولید آن از نوعی نانوژل و مایسل استفاده شده‌است.
نتایج پیش بالینی نشان می‌دهد که غلظت‌های کم NDN22+ می‌تواند تمام سلول‌های سرطان پروستات را در مدت ۷۲ ساعت از بین ببرد.
این کارخانه نانوزیست محصول دیگری نیز تولید می‌کند که نوعی روغن است که از گیاهان منطقه ویتنام استخراج شده و با استفاده از فناوری‌ نانو به صورت نانومحصول در آمده است.