علاقه‌مندی تولیدکنندگان هواپیما به نوعی نانوپوشش پلیمری

گروهی به نمایندگی از بخش دفاعی آمریکا به بازدید از شرکت‌هایی که دارای پتانسیل همکاری با وزارت دفاع هستند، پرداختند. در این بازدید، نانوپوشش ساخته شده توسط شرکت نانوسونیک مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت که می‌توان از آن در بدنه هواپیماها استفاده کرد.

مشعلی سوزان که دمای نزدیک به ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد دارد در حال سوختن است، اما مشعل بدون آسیب دیدگی یا سوختن همچنان پایدار است. این مشعل با استفاده از یک لایه نانوپوشش پلیمری مقاوم در برابر حرارت پوشانده شده‌است به طوری که می‌توان این مشعل را با دست گرفت.
این نانوپوشش توسط شرکت نانوسونیک (NanoSonic) ساخته شده و یکی از دستاوردهای این شرکت در حوزه فناوری‌ نانو است؛حوزه‌ای که بسیار مورد توجه صنایع و بخش دفاعی قرار گرفته است.
اخیراً چند نفر از نمایندگان کمیته خدمات مسلح آمریکا از پتانسیل‌ها و دستاوردهای این شرکت بازدید کردند. کمیته خدمات مسلح بخشی از وزات دفاع آمریکا است که به بررسی پروژه‌های قابل استفاده در وزارت دفاع آمریکا می‌پردازد و نقش دیدبانی فناوری را برای این وزارت‌خانه به عهده دارد.
رابرت ویتمن از این تیم بازدیدکننده که از اعضاء کمیته خدمات مسلح آمریکا است، اخیراً بخش دفاعی این کشور را ترغیب به استفاده از نانومواد کرده است. ویتمن معتقد است که فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد، به طوری که می‌توان نانومواد را به محصولات قدیمی افزود تا قابلیت‌های جدیدی پیدا کنند.
اخیراً وزارت دفاع آمریکا اقدام به جمع‌آوری پروپوزال‌هایی پیرامون استفاده از نانومواد در ساخت هواپیما کرده است. نانوسونیک یکی از شرکت‌هایی است که پروپوزال ارائه کرده است.
این در حالی است که نیروی دریایی از فناوری با قدمت بیش از چهل سال در لباس‌های آتش‌نشان‌های خود استفاده می‌کند. به اعتقاد ویتمن می‌توان از فناوری‌ نانو برای ارائه محصولات جدید و کاراتر استفاده کرد.
نانوسونیک در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد تا محصولاتی برای ناسا و نیروی دریایی آمریکا تولید کند. این شرکت بخشی از برنامه پیشگامی امنیت داخلی آمریکا بود که منجر به ارائه محصولات ایمنی نظیر دستکش‌های بادوام و انعطاف‌پذیر برای آتش‌نشان‌ها شد.
این بازدید اخیر، بخشی از تور کمیته خدمات مسلح است که از بخش‌های مختلف نظیر تولیدکننده سیستم‌های مربوط به ساخت هواپیما انجام شده‌است. این تیم بازدید کننده قصد داشتند از نزدیک با صنایع مرتبط با بخش دفاعی آشنا شوند و راهکارهای افزایش بهره‌وری از این پتانسیل‌ها را بررسی کنند.
لازم به ذکر است که به رسانه‌ها اجازه همراهی با این تور داده نشده است اما نماینده کنگره توضیحاتی از این بازدید در اختیار رسانه‌ها قرار داد.