تولید اتصالات UPVC مقاوم با کمک نانوذرات توسط یک شرکت ایرانی

شرکت پیشگام پلاست اهواز تولیدکننده‌ انواع اتصالات UPVC با بهره‌گیری از فناوری نانو است. این اتصالات خواص مکانیکی و حرارتی بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد. کاربرد عمده‌ی این نوع اتصالات در سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان‌ است.

پلی ونیل کلراید که به PVC معروف است، سومین محصول مصنوعی پلیمری پس از پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن به شمار می‌رود. PVC در دو شکل کلی سخت و انعطاف‌پذیر عرضه می‌شود. با اضافه کردن افزودنی‌هایی می‌توان میزان انعطاف‌پذیری PVC را به میزان مطلوب رساند. UPVC ماده‌ای است که حاوی مواد افزاینده‌ی انعطاف‌پذیری نیست و به‌صورت کاملاً سخت و خشک رفتار می‌کند. بیشترین کاربرد این ماده‌ی پلیمری در تولید لوله و اتصالات ساختمانی است.
به گفته‌ی غلامرضا عباسی نورآبادی، مدیرعامل شرکت پیشگام پلاست اهواز، با توجه به اینکه خرابی تأسیسات ساختمان هزینه‌های بسیاری را برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد، استفاده از محصولات این شرکت می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم‌های لوله‌کشی ساختمان‌ها را تا حدود زیادی کاهش دهد. لوله و اتصالات مذکور از مقاومت به ضربه و حرارت بالاتری نسبت به نمونه‌های معمولی برخوردارند.
وی در خصوص نحوه‌ی استفاده از فناوری نانو در تولید محصولات افزود: «پرکننده‌های نانویی باعث افزایش استحکام، مدول و چقرمگی زمینه پلیمری می‌شود. این خواص غیر معمول به دلیل سطح ویژه بسیار بالای نانوذرات است.»
شرکت پیشگام پلاست اهواز در سال ۲۰۰۸ میلادی گواهی‌نامه ایزو ۹۰۰۱ را از مؤسسه‌ی آمریکایی AGS دریافت کرده است. همچنین این شرکت، در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ از سوی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان خوزستان به‌عنوان واحد نمونه‌ی استان معرفی‌ شده است. میزان تولید سالانه‌ی اتصالات UPVC در حال حاضر حدود صد تن است. این محصولات در مرداد ماه ۱۳۹۴ موفق به کسب گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه فناوری نانو شده‌اند.