نگران باقی‌ماندن شامپو در ته ظرف نباشید!

گاهی برای استفاده از تمام محتویات ظرف شامپو، آن را سر و ته کرده تا جاذبه تمام شامپو را پایین بکشد. اخیرا محققان فناوری جدیدی برای ساخت ظروف شامپو ارائه کردند که با استفاده از آن دیگر حتی یک قطره از شامپو در ته ظرف باقی نمی‌ماند.

رویکرد افراد نسبت به شامپوها به دو شکل است: برخی قبل از این که شامپو کاملا تمام شود ظرف آن را دور می‌اندازند، برخی نیز آنقدر به کف ظرف می‌کوبند تا بتوانند از تمام محتویات ظرف شامپو استفاده کنند.
محققان دانشگاه اوهایو موفق به ارائه فناوری شدند که می‌تواند به شما کمک کند تا شامپو را کاملا استفاده کرده و حتی یک قطره شامپو در ته ظرف باقی نماند. این گروه تحقیقاتی برای این کار، داخل ظرف شامپو را آبگریز کردند. در این روش، روی سطح داخلی شامپو نانوساختارهایی ایجاد می‌شود که سیالات را دفع می‌کند و مانع از چسبیدن آنها به دیواره ظرف می‌شود.
محققان این پروژه با استفاده از ذرات سیلیکا سطح داخلی ظرف شامپو را به گونه‌ای مهندسی کردند که ذرات سیال روی سطح سیلیکا لیز بخورند. ذرات شامپو روی سطح این ذرات سیلیکا تشکیل قطراتی می‌دهند که قادر به چسبیدن به دیواره شامپو نیست.
ترفند پشت این فناوری، کشش سطحی است. مقدار توان چسبیدن ذرات به هم می‌تواند توسط کشش سطحی تعریف شود. صابون دارای کشش سطحی بسیار کمی است، بنابراین کاملا لیز است.
برات بوشان از مدیران آزمایشگاه نانوتک می‌گوید: «ما فرآیندی برای تولید ظروف شامپو ارائه کردیم و این فناوری را به صورت پتنتی به ثبت رسانده‌ایم. ما امیدواریم که بتوانیم لیسانس استفاده از این فناوری را به شرکت‌های تولیدکننده بفروشیم. تولید این ظروف با استفاده از این فناوری جدید ممکن است یک تا سه سال زمان نیاز داشته باشد.»
این پروژه قبل از اجرا به چند شرکت تولیدکننده شامپو پیشنهاد داده شد اما هیچ یک از آن حمایت نکردند.
ظروف شامپو معمولا از جنس پلاستیک بوده و قابل بازیافت است. در سال ۲۰۱۳ حدود ۲/۴۴ میلیون پوند پلی‌پروپیلن بازیافت شد که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۶/۴۵ میلیون پوند رسید.
معمولا برای بازیافت باید تمام ظروف پلاستیکی کاملا شسته شوند. قبل از شسته شدن، امکان بازیافت وجود ندارد. اگر این فناوری تجاری‌سازی شود ظروف برای بازیافت با انرژی کمتری تمیز شده و مورد بازیافت قرار می‌گیرند.