پنل «بررسی چالشهای همکاریهای فناورانه و حمایتهای دولتی» با حضور مدیران و فعالان حوزه شرکتهای دانشبنیان، در دومین روز مجمع اقتصاد فناوری نانو برگزار شد.
بررسی چالشهای همکاریهای فناورانه و حمایتهای دولتی
پنل «بررسی چالشهای همکاریهای فناورانه و حمایتهای دولتی» با حضور دکتر محمد صاحبکار خراسانی، سرپرست امور شرکتها و مؤسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ دکتر مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ دکتر اسدیفرد، مدیرکارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو و دکتر رضا نقیزاده به نمایندگی از صندوق نوآوری و شکوفایی، در دومین روز چهارمین مجمع اقتصاد فناوری نانو در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزارشد.
در این پنل دکتر اسدیفرد، در رابطه با برنامههای ستاد نانو، دکتر صاحبکار خراسانی، در رابطه با برنامههای حمایتی جهت توسعه همکاری شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای صنعتی، دکتر مهدی الیاسی در رابطه با سیاستهای کلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایتهای موجود در ماده ۴۳ قانون رفع موانع تولید در همین راستا و دکتر رضا نقیزاده به نمایندگی از صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص فعالیتهای این صندوق مطالبی ارائه نموده و به تحلیل چالشهای همکاریهای فناورانه پرداختند.
در همین راستا دکتر الیاسی گفت: «روند اقتصاد ما در حال حاضر مکانیزم واممحور به پروژههای زودبازده و پروژههای صنعتی بزرگ است، باید بتوانیم هولدینگهای بزرگ را تشویق کنیم که به شیوه CVC وارد همکاری با شرکتهای نوپای دانشدنیان شوند و حداکثر پنج درصد سرمایه خود را صرف فناوریهای جدید و رشد و پیوستن شرکتهای دانشبنیان کوچک به ساختار صنعتی بزرگ نمایند.»
وی افزود: «همچنین جهت همکاری و پیوستن شرکتهای کوچک و دانشبنیان به شرکتهای بزرگ، اجبار و الزام شرکتهای صنعتی به داشتن پیوست فناوری است، البته این مسئله به رقابتپذیری صنایع و رشد اقتصاد نیز کمک شایانی خواهد کرد.»
دکتر صاحبکار نیز در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات دولتی برای ایجاد همکاری شرکتهای کوچک و بزرگ گفت: «در مسیر همکاری شرکتها باید از ابزارهای تشویقی و حمایتی استفاده شود، یک شرکت در فرایند طبیعی که بزرگ میشود و به بلوغ میرسد سعی میکند دایره ارتباطی خود را افزایش دهد و سطح همکاریهای خود را با سایرین بالا ببرد، هرچه سریعتر این رشد و بلوغ اتفاق بیافتد تعاملات آنها با سایرین نیز زودتر اتفاق میافتد.»
وی ادامه داد: «در این خصوص و در راستای تسریع رسیدن به این بلوغ و تعاملات از سوی معاونت علمی بستههای حمایتی در زمینههای کاهش هزینهها تامین نیروی انسانی، تامین تجهیزات و غیره به شرکتهای دانشبنیان کوچک و نوپا ارائه میشود.»
سرپرست امور شرکتها و مؤسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: «همچنین در راستای ترغیب صنعتگران و شرکتهای بزرگ نیز ابزار تحریکی نظیر لیزینگ و وام با بهره کمتر جهت خرید محصولات دانشبنیان از سوی دولت ارائه میشود.»
به گفته دکتر صاحبکار خراسانی در حال حاضر بیش از ۱۲۵۰۰ شرکت در حوزههای مختلف به عنوان دانشبنیان درخواست بررسی خود را از طریق سامانه دانشبنیان معاونت علمی ثبت کرده که تا کنون ۲۵۰۰ شرکت تایید شدهاند.
دکتر نقیزاده پس از بیان چالشهای اصلی شرکتهای دانشبنیان کوچک و بزرگ اظهار داشت: «در خیلی از استارتاپهای ما فرهنگ سرمایهگذاری خطرپذیر وجود ندارد و شرکتهای دانشبنیان نوپا تن به سرمایهگذاری خطرپذیر نمیدهند یا به قواعد و قوانین حاکم بر این نوع از سرمایهگذاری واقف نیستند.»
وی تصریح کرد: «رویکرد معاونت علمی در این زمینه بسیار کارآمد و مهم است چراکه شرکتهای دانشبنیان باید به جریان اصلی اقتصاد کشور وصل شوند، یکی از حمایتهایی که معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی میتوانند در این خصوص انجام دهند ایجاد ظرفیت در شرکتهای کوچک و بزرگ جهت همکاری است.»
دکتر الیاسی در پاسخ به این سوال که «با وجود فضاهای کسب درآمد در فضای اقتصادی و تجاری ایران، خیلی از مجموعههای بزرگ و هولدینگها تمایلی به همکاری شرکتهای دانشبنیان ندارند، برای ایجاد جذابیت در شرکتهای بزرگ چه سیاستی را دولت به کار میگیرد؟»؛ گفت: «فضا و پارامترهای حاکم بر دنیای اقتصاد بسیار پیچیده است، ما در دولت باید مداخلاتی را تعریف کنیم که طبیعت حاکم بر فضای اقتصادی را کمی تغییر دهیم.»
وی ادامه داد: «برای مثال باید جلساتی با هولدینگها ترتیب داده شود و اطلاعات دقیقی از رسیک و بازده به آنها ارائه شود و تشویق کنیم که وارد چنین فضاهایی بشوند، تا امروز جلسات متعددی با هولدینگهای بزرگ کشور ترتیب داده شده است و بیش از ۱۰ هولدینگ تمایل به ورود به فضای همکاریهای فناورانه نشان دادهاند.»
دکتر الیاسی در پایان این پنل تصریح کرد: «شرکتهای دانشبنیان نباید فقط به B2B و B2G اتکا کنند بلکه فناوران باید مدل کسب و کار را حول محور B2C تنظیم کنند و این نوع کسبوکار را اولویت اول خود قرار دهند و امیدواریم این شرکتها به زودی وارد چرخه اقتصاد کشور شوند.»
شایان ذکر است، مدل بازاریابی B2B فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر است و مدل B2G شامل شکلی از تجارت بین بنگاههای تجاری، شرکتها و به طور کلی تجار با دولت را شامل میشود، همچنین مدل B2C فروش محصول یا خدمت مستقیما به جای اینکه به کسبوکارهای دیگر فروخته شود به مشتریان اصلی است.
گفتنی است، چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو، در روزهای ۵ و ۶ مرداد
ماه با محوریت نوآوری باز و انتقال دستاوردهای فناورانه از شرکتهای کوچک
به صنایع بزرگ، در مرکز همایشهای بینالمللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.