بررسی فرصت‌های همکاری‌ فناورانه و تجاری ایران و چین در حوزه نانوپوشش

تیمی متشکل از مدیران یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو‌پوشش‌ها و کارشناس حوزه نانوپوشش کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با هدف توسعه همکاری‌های فناورانه و تجاری به کشور چین سفر کردند.

تیمی متشکل از مدیران یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو‌پوشش‌ها و کارشناس حوزه نانوپوشش کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با هدف توسعه همکاری‌های فناورانه و تجاری و انجام مذاکرات با شرکت‌های متقاضی فناوری نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در تاریخ ۲۸ تیرماه سال جاری به کشور چین سفرکردند.

در این جلسات که با همراهی و هماهنگی مدیر مرکز نانوی ایران در چین برگزار گردید، با شرکت‌های چینی متقاضی، بحث و تبادل نظر به عمل آمد و مدل‌های همکاری مختلفی نیز با هرکدام از شرکت‌ها مورد بررسی قرارگرفت.

 در طول چهار روز حضور تیم ایرانی در کشور چین، مدیران شرکت‌های Da Ting Green ،Champion Coating ،Jiangsu Society of Particuology ،NEKL Material Technology با تیم ایرانی در حوزه‌های مختلفی چون خرید تجهیزات صنعتی لایه‌نشانی، تاسیس شرکت‌های مشترک پوشش‌دهی در کشور چین، تحقیق و توسعه مشترک، تست‌ها و آنالیز فنی پوشش‌ها، خرید دانش فنی از طرف ایرانی، مبادله دو طرفه دانش فنی و همکاری مشترک در توسعه بازار پوشش‌ها در دو کشور به مذاکره پرداختند. همچنین مذاکراتی برای عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک فناورانه و صنعتی با تعدادی از آنها صورت گرفت.

طی این سفر بازدید و نشستی نیز در تاریخ ۳۱ تیرماه در زمینه معرفی توانمندی‌های فناوری نانو در کشور ایران با حضور ۱۶ شرکت‌ چینی فعال در حوزه‌های صنعتی، متالورژی پودر، خلا، مواد پیشرفته و نانومواد و افراد حاضر در مرکز همکاری‌های بین‌المللی علوم و فناوری استان جیانگسو –چین JISTC برگزار گردید.

در ابتدای نشست مهندس قربانعلی، مدیر مرکز نانوی ایران درکشور چین به معرفی این مرکز، برنامه‌ها و فعالیت‌های آن و مروری کلی بر توانمندی‌های فناوران حوزه نانو در کشور ایران پرداخت.

در ادامه نشست مهندس موسوی‌زاده، مدیراجرایی مرکز توسعه نانو‌پوشش نیز فعالیت‌ها و خدمات این مرکز، برنامه‌های آن و همچنین معرفی فناوران و شرکت‌های مطرح ایرانی در حوزه نانوپوشش‌ها را تشریح نمود.

همچنین مهندس جهدی، مدیرعامل شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما به معرفی این شرکت، توانمندی‌ها، نوآوری‌ها و تجربیات صنعتی خود در حوزه نانوپوشش‌های سخت و مقاوم پرداخت.

شایان ذکر است، جلسات Match making نیز بین شرکت سوین پلاسما و یکی از شرکت‌های حاضر در نشست به منظور پوشش‌دهی ابزارها و قالب‌ها برگزارشد و تصمیم بر این شد تا همکاری‌های مشترک پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده در ماه‌های گذشته ادامه پیدا کند.