پروژه ۲DInterFOX اتحادیه اروپا برای شناسایی رفتار مواد دو‌بعدی

اتحادیه اروپا پروژه‌ای به نام ۲DInterFOX راه‌اندازی کرده تا در قالب آن روی برهم‌کنش میان نانومواد دوبعدی با نانوساختارهای اکسید فلزی تحقیق شود. هدف این پروژه، شناخت برهم‌کنش نانومواد دوبعدی با ترکیبات دیگر با هدف توسعه محصولات بخش الکترونیک و ذخیره‌سازی ا

پیشرفت در حوزه نانومواد منجر به تولید محصولات رقابت‌پذیرتری شده‌است. اتحادیه اروپا پروژه‌ای به نام ۲DInterFOX project راه‌اندازی کرده است که در آن به بررسی رفتار این نانومواد پرداخته می‌شود. نتایج این پروژه می‌تواند به تولیدکنندگان محصولات در حوزه الکترونیک و انرژی برای افزایش رقابت‌پذیری محصولات خود با استفاده از نانومواد کمک کند.
در حالی که پتانسیل نانومواد برای توسعه فناوری‌های مختلف بسیار زیاد است، ترجمه این پتانسیل‌ها به محصولات تجاری‌ کاری بسیار دشوار است. نانومواد دوبعدی از لایه‌های نازک تشکیل شده‌اند که ممکن است ضخامتی در حد یک لایه اتمی داشته باشد. این مواد لایه نازک دوبعدی دارای خواص ویژه‌ای هستند؛ برای مثال، نسبت مساحت به حجم بالایی داشته و از خواص الکتریکی و گرمایی منحصر به فردی برخوردارند. با این حال دامنه کاربرد این مواد در بخش الکترونیک و ذخیره‌سازی انرژی با محدودیت‌هایی روبرو است.
برخلاف مواد توده‌ای رایج، مواد دوبعدی اتم‌های بسیاری در سطح خود دارند، این اتم‌ها از عملکرد متفاوتی نسبت به اتم‌های داخلی برخوردارند. افزایش تعداد این اتم‌ها منجر به تغییر رفتار نانومواد دوبعدی می‌شود. در حال حاضر دانسته‌های کمی درباره نانومواد دوبعدی در مقیاس اتمی وجود دارد، به ویژه برهم‌کنش آن‌ها با دیگر نانومواد شناخته شده نیست.
این پروژه تلاش دارد تا به سوالات موجود در مورد برهم‌کنش میان نانومواد دوبعدی با اکسیدهای فلزی غیردوبعدی پاسخ دهد. این سوالات می‌تواند برای توسعه صنایع انرژی و الکترونیک مناسب باشد. از نتایج این پروژه می‌توان برای استفاده هم‌زمان از چند نانومواد با هم در یک محصول استفاده کرد. پژوهشگران معتقداند که این نتایج برای کاهش هزینه تولید ادوات الکترونیکی و ذخیره انرژی مناسب است.
‌در پروژه ۲DInterFOX project از میکروسکوپ الکترونی عبوری روبشی (STEM) برای تصویربرداری از نمونه نانومواد دوبعدی و برهم‌کنش 
آن‌ها با دیگر نانوساختارهای اکسید فلزی استفاده خواهد شد. در این میکروسکوپ‌ها از پرتو الکترونی برای تصویربرداری استفاده می‌شود به طوری که الکترون با عبور از میان نمونه، شرایط نمونه را در مقیاس اتمی نشان می‌دهد.