آیا تولید پیل‌های خورشیدی روی شیشه‌ها نزدیک است؟

با ظهور فناوری‌ نانو، توسعه پیل‌های خورشیدی بهبود یافته‌است. نانوسیم‌ها توانسته‌اند کارایی پیل‌ها را بهبود دهند. نقاط کوانتومی با جذب بیشتر نور می‌توانند راندمان پیل‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. آیا به زمان تولید پیل‌های خورشیدی روی شیشه‌ها نزدیک

فناوری انرژی خورشیدی هر روز در حال کامل‌تر شدن است، به طوری که می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک بتوان این پیل‌ها را به‌گونه‌ای ساخت که کاملاً نامرئی شوند.
با گذشت زمان، علاقه به سوی پیل‌های خورشیدی در حال افزایش است. این پیل‌ها کاملاً تمیز و پاک هستند و هر سال قیمت آن‌ها در حال کاهش است.
تریس دومینگویز از محققان حوزه پیل‌های خورشیدی در مصاحبه‌ای که با نشریه DNews داشته، عنوان کرده است که پیل‌های خورشیدی در حال حاضر کارایی بالایی ندارند که این به دلیل نوع فناوری مورد استفاده در آن‌هاست.
در حال حاضر آنچه که موجب پدیدار شدن پیل‌های خورشیدی شده، نتیجه تحقیقات ۱۵۰ سال گذشته است. اما خبر خوب این است که می‌توان با فناوری‌ نانو این حوزه را توسعه داد. فناوری‌ نانو قادر است انقلابی در این حوزه ایجاد کند. با فناوری‌ نانو می‌توان نانوساختارهای مختلفی برای توسعه پیل‌ها ارائه کرد. نانوسیم‌ها یا سیم‌های کوانتومی قادراند کارایی پیل‌های فتوولتائیک را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. این سیم بسیار نازک است به طوری که اگر ۱۰ هزار عدد از آن کنار هم قرار گیرند به حد تار موی انسان خواهند رسید. این سیم‌ها قادراند نور خورشید را متراکم و متمرکز کنند که با این کار کارایی پیل‌های خورشیدی ۱۵ برابر می‌شود.
همچنین از این نانوسیم‌ها می‌توان برای جذب گرما نیز استفاده کرد. هر چند که پیل‌های خورشیدی رایج قادر به استفاده از گرمای به دست آمده از نور خورشید نیستند، اما اگر پیل خورشیدی را از مواد ترموفتوولتائیک ساخت، آنگاه وجود نانوسیم‌ها می‌تواند نعمتی برای این پیل‌ها باشند.
اخیراً محققان استرالیایی با همتایان آمریکایی خود موفق به ارائه مواد نانوسیمی شدند که می‌تواند هم گرما و هم نور را جذب کند. با این کار کارایی پیل‌های خورشیدی دو برابر می‌شود.
یک تیم تحقیقاتی دیگر نیز از فناوری نقاط کوانتومی استفاده کرده است. این نقاط را می‌توان در شیشه‌های استاندارد استفاده کرد. نقاط کوانتومی از ۵۰ اتم ساخته شده که قادر به جذب نور خورشید هستند و می‌توانند آن را به گرما تبدیل کنند. استفاده از این نقاط می‌تواند کارایی پیل‌ها را بهبود دهد.
این پیشرفت‌ها می‌تواند مسیر تولید شیشه‌هایی که کار پیل خورشیدی را انجام می‌دهند را هموار کند.