نتایج مثبت آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان دهان

محققان شرکت نانوبیوتیکس موفق به دریافت نتایج مثبتی از آزمون بالینی روی نانوداروی ضدسرطان دهان و گردن شدند. با این نتایج، این نانودارو می‌تواند وارد فاز جدیدی از آزمون بالینی شود.

شرکت نانوبیوتیکس (NanoBioTix) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه داروسازی است که به دنبال تولید نانوداروی ضدسرطان است. این شرکت اخیراً موفق به کسب نتایج مثبتی از فاز اول و دوم آزمون بالینی روی داروی NBTXR3 شده‌است. این نانودارو برای سرطان‌های پیشرفته حفره دهانی و زبان مناسب است. این دارو حتی برای بیمارانی که با کهولت سن روبرو هستند نیز مناسب خواهد بود.
NBTXR3 اولین داروی نانوذره‌ای است که با استفاده از مواد رادیواکتیو تقویت شده‌است. این دارو را می‌توان به‌صورت مستقیم به درون تومور سرطانی تزریق کرد. با این روش می‌توان رادیودرمانی را افزایش داد، بدون این که نیاز به افزایش دوز دارو باشد. در این روش سلول‌های سالم آسیبی نمی‌بینند و اثرات جانبی کمی به دنبال دارد.
این دارو بی‌نیاز از برچسب بوده و سلول‌های سرطانی را به‌صورت هدفمند پیدا می‌کند. نتایج یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که این دارو ایمنی بالایی داشته و می‌توان به فراق بال این دارو را به بیماران تزریق کرد.
برخی از بیماران مبتلا به سرطان امکان دریافت رادیودرمانی ندارند. این گروه نشان دادند که این دارو می‌تواند نیاز این گروه را برآورده سازد. محققان بعد از انجام آزمون بالینی دریافتند که همه ۷ نفر داوطلب این آزمون بالینی که دارای تومور بودند، تومور آن‌ها تا ۵۰ درصد کاهش ابعاد داشته است.
پیرو نتایج رضایت‌بخش این دارو، محققان این شرکت قصد دارند آزمون‌های بالینی این دارو را ادامه دهند. السا برقی از مدیران این شرکت می‌گوید: « نتایج به دست آمده در این آزمون بالینی بسیار جالب توجه است. معمولاً بیماران با کهولت سن و بیمارانی که سرطان در آن‌ها پیشرفت کرده متاسفانه گزینه‌های بسیار کمی برای درمان دارند. این دارو می‌تواند برای آن‌ها روشی مطمئن و ایمن باشد، به طوری که حجم تومور در این بیماران کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. با این نتایج ما می‌توانیم وارد فاز بعدی آزمون بالینی شویم.»
لورانت بوی، مدیرعامل شرکت نانوبیوتیکس، می‌گوید: «این نتایج پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. ما روی دو نوع سرطان مختلف کار کردیم که در هر دو نتایج قابل توجهی به دست آورده‌ایم.»