باتری که تا ۲۷۰ سال می‌توان روزی یک بار آن را شارژ کرد!

شرکت زاپ اند گو باتری جدیدی به بازار عرضه کرده است که می‌توان آن را ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بار شارژ کرد. اگر هر روز این باتری را یک بار شارژ کنید ۲۷۰ سال طول می‌کشد که عملکرد آن دچار زوال شود. این باتری از ابرخازن گرافنی بهره‌مند است.

علاقه‌مندان تلفن همراه در نمایشگاه موبایل شانگهای، شاهد یک باتری جدید بودند که شاید بتوان آن را رقیب جدی فناوری یون لیتیم قلمداد کرد. این باتری جدید که به سرعت شارژ می‌شود محصول شرکت Zap&Go است که می‌تواند نسل جدیدی در ساخت باتری‌ها باشد. این باتری از ابرخازن‌های گرافنی بهره‌مند است و می‌تواند جایگزین میلیاردها باتری یون لیتیم در ادوات الکترونیکی باشد.
آنچه که شگفت‌آور بود این است که این باتری قادر است در مدت کمتر از ۵ دقیقه شارژ شود؛ چنین ویژگی‌ می‌تواند چالشی برای باتری‌های یون لیتیم فعلی باشد.
مزیت این باتری فقط سرعت بالای شارژ آن نیست بلکه مشکل رایج دیگری که در باتری‌های یون لیتیم وجود دارد در این باتری‌ها حل شده‌است. اثر حافظه معمولاً باتری یون لیتیمی را بعد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار شارژ/دشارژ شدن، از پای در می‌آورد. دلیل این امر آن است که فرآیند شارژ/دشارژ یک واکنش شیمیایی است. اگر روزی یک بار، باتری یون لیتیم شارژ شود، بعد از دو سال کاملاً عملکرد خود را از دست می‌دهد. این در حالی است که این باتری جدید بین ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بار شارژ شدن را تحمل می‌کند بنابراین، اگر هر روز آن را شارژ کنید ۲۷۰ سال طول می‌کشد تا دچار زوال شود.
گرافن ماده جالب توجهی است به طوری که از آن در فناوری‌ ذخیره انرژی استفاده می‌شود. شرکت زاپ اند گو معتقد است که با این ماده می‌تواند مشکلات حوزه ذخیره‌سازی انرژی را حل کند.
ایمنی از دیگر مسائل موجود است که زاپ اند گو آن را حل کرده است. باتری‌های یون لیتیم زمانی که کاملاً تخلیه ‌شوند، ناپایدار می‌شوند. بنابراین، گرم شدن باتری می‌تواند سرآغاز یک فاجعه باشد.
این باتری جدید کاملاً ایمن است به طوری که تمام عناصری باتری‌های یون لیتیم را خطرناک کرده‌اند در این باتری حذف شده‌اند. این درحالی است که ابعاد هر دو باتری یکی است.
در حال حاضر این شرکت روی نسل جدید این محصولات کار می‌کند تا قیمت و انعطاف‌پذیری آن را بهبود دهد.