اردوی علمی مرحله دوم هفتمین المپیاد دانش‌آموزی نانو آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحیه مرحله عملی هفتمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، صبح چهارشنبه، بیستم مرداد ماه ۹۵ در محل تالار دانشجو پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با حضور مدیر کارگروه ترویج ستاد نانو، مدیر باشگاه نانو، رئیس پژوهشکده نجوم و مدیر طرح رص

مراسم با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط آقای علی انصاری از برگزیدگان دوره‌های پیشین المپیاد و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

دکتر فائقه اسلامی‌پور، ضمن تبریک و خوشامد به برگزیدگان مرحله اول برای ورود به خانواده بزرگ باشگاه نانو، ضمن اشاره به تلاش‌های اساتید و مسئولین برگزاری، از زحمات آنان قدردانی کرد. وی همچنین خاطر نشان کرد که حضور در مرحله نهایی المپیاد نانو، باید نقطه شروعی برای ورود به فضای پژوهشی و تحقیقاتی باشد؛ و در پایان برای دانش‌آموزان آرزوی موفقیت کردند.

مهندس عابدینی (مجری برنامه و از اساتید دوره‌) بعد از یادآوری کیفیت مطلوب دوره گذشته و وجود رقابت و رفاقت در بین برگزیدگان، از آقای مهندس احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دعوت به سخنرانی کرد.

مهندس احمدوند، ضمن تاکید بر اهمیت کار در حوزه دانش‌آموزی، به برگزیدگان کشوری المپیاد نانو تبریک گفت. او همچنین مزایایی همچون یادگیری روش حل مساله، تمرین کار گروهی، آشنایی با متخصصین حوزه فناوری نانو و انجام پروژه آزمایشگاهی را برای المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو برشمرد.

سپس دکتر حسینی‌نسب، سرپرست علمی هفتمین المپیاد نانو به ایراد سخنرانی پرداخت و موضوع نانوفناوری سبز و مراحل کلی کار آزمایشگاهی را برای برگزیدگان تبیین کرد؛ به این ترتیب که دانش‌آموزان در مرحله اول، به سنتز نانوذرات نقره با خاصیت آنتی باکتریال به روش سبز و استفاده از قالب‌های اسکلت برگ پرداخته و در مرحله بعد با استفاده از مواد طبیعی، کربن فعال تولید می‌کنند.
در نهایت برگزیدگان باید با بررسی اثر جذب متیلن بلو توسط کربن فعال، بازدهی کار خود را بررسی کرده و اثر تغییر پارامترهای مختلف را تحلیل نمایند.

در پایان از مهمان افتخاری برنامه دعوت به عمل آمد تا چند کلامی به صحبت با دانش‌آموزان بپردازد. دکتر حبیب خسروشاهی، رئیس پژوهشکده نجوم و مدیر طرح رصدخانه ملی ایران، ضمن بیان کلیاتی در مورد طرح رصدخانه ملی، برای حضار به تبیین اهمیت هدف‌گذاری و یادگیری روش تحقیق پرداخت. وی گفت: “آنچه می‌تواند انسان را در جهت رسیدن به اهداف بزرگ یاری کند، انگیزه و ایمان و باور امکان رسیدن به مقصود است.”

گفتنی است، برگزیدگان این دوره که ۳۸ نفر هستند، از ۱۴ استان آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، فارس، کردستان، کرمان، مازندران، قزوین، قم و هرمزگان در اردوی مرحله دوم حضور دارند.

آزمون هفتمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، اردیبهشت ماه سال جاری با شرکت بیش از ۳۰۰۰۰ دانش‌آموز مقطع دبیرستان در ۱۵۲ شهر در سراسر ایران برگزار شد.

اردوی مرحله عملی که شامل کار در آزمایشگاه، کارگاه‌های تئوری و عملی، دوره شبیه‌سازی، بازدیدهای تخصصی و عمومی و آزمون پایانی است، ۲۰ تا ۳۰ مرداد ماه سال جاری به همت باشگاه نانو در محل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه ۳۰ مرداد ماه است.