راه‌اندازی بزرگترین خط تولید نانومواد جهان توسط یک شرکت نوپا

یک شرکت نوپای انگلیسی موفق به راه‌اندازی بزرگترین کارخانه تولید نانومواد چندگانه در جهان شده‌است. این کارخانه ظرفیت تولید ۲۰۰ کیلوگرم نانومواد در ساعت را داراست.

یکی از شرکت‌های انشعاب‌یافته از دانشگاه ناتینگهام به نام پرومتان پارتیکلز (Promethean Particles) از خط تولید نانومواد خود رونمایی کرد. این خط تولید اولین خط‌ تولیدی است که می‌تواند هزاران نانومواد مختلف را تولید کند.
نانوذرات دارای کاربردهای متعددی بوده به طوری که از آنها می‌توان در تولید استخوان مصنوعی، پوشش‌های ضدخراش، الکترونیک چاپی و مواد مقاوم در برابر آتش استفاده کرد.
این کارخانه در راستای یکی از برنامه‌های تحقیقات اروپا در بخش تولید نانومواد موسوم به SHYMAN راه‌اندازی شده‌است که قابلیت تولید هزاران تن نانومواد در سال را داراست.
SHYMAN مخفف پروژه « تولید هیدروترمال تجدیدپذیر نانومواد» است که ارزشی در حدود ۷/۹ میلیون یورو دارد که در راه‌اندازی آن دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلفی از ۱۲ کشور اروپایی شرکت دارند.
این پروژه را می‌توان بزرگترین کارخانه تولید نانومواد مختلف در جهان دانست که در ناتینگهام انگلستان قرار دارد. این کارخانه می‌تواند در شرایط بیشینه ظرفیت خود قادر به تولید ۲۰۰ کیلوگرم نانوذرات در ساعت است.
اد لیستر از مدیران این پروژه می‌گوید: « این کارخانه فرصت‌های بسیاری زیادی برای ما ایجاد می‌کند. هر چند در حال حاضر نیز ما علاقه‌مندی بسیاری از سوی شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف شاهد هستیم.»
لیستر می‌افزاید: «در بخش سلامت، نانوذرات می‌توانند به‌عنوان پوشش روی سطح ادوات پزشکی قرار گیرند، در بخش نساجی از نانوذرات می‌توان برای افزایش استحکام رشته‌ها استفاده کرد و در بخش الکترونیک نیز این نانوذرات قادر به بهبود کارایی هستند.»
این پروژه توسط اتحادیه اروپا و در قالب برنامه FP7 سرمایه‌گذاری شده‌است و به دانشگاه‌ها و صاحبان کسب و کار فرصت می‌دهد تا پتانسیل‌های فناورانه جدیدی را در صنعت ایجاد کنند.
سوزان هوکستیبل از مدیران بخش مالکیت فکری و تجاری‌سازی دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: «افتتاح این خط تولید نقطه عطفی در فعالیت شرکت پرومتان است. این کارخانه می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای برای ارائه خدمات در سراسر جهان ایجاد کند. این کارخانه نمونه بارزی از همکاری دانشگاه برای ارائه فناوری‌های جدید است.»