ایجاد آمادگی لازم برای حضور در پروژه‌های نانومحور

مرحله دوم هفتمین المپیاد دانش‌آموزی فناوری‌نانو با حضور ۳۳ نفر از برگزیدگان این المپیاد در حال برگزاری است. این مرحله از المپیاد اهداف علمی و اجتماعی مختلفی از جمله تجربه کارگروهی، ایجاد آمادگی لازم برای حضور در پروژه‌های نانومحور در سطح دانش‌آموزی و دانش

مرحله دوم هفتمین المپیاد دانش‌آموزی فناوری‌نانو با حضور ۳۳ نفر از برگزیدگان مرحله نخست در این المپیاد از ۲۰ مرداد‌ماه در محل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

چهار روز اول مرحله عملی هفتمین المپیاد دانش‌آموزی فناوری‌نانو به انجام آزمایش‌های عملی اختصاص داشته است. دانش‌آموزان طی این چهار روز در قالب گروه‌های سه نفری زیر نظر اساتید دوره به «سنتز نانوذرات نقره با استفاده از اسکلت برگ درختان» و «تصفیه‌پساب‌های صنعتی با استفاده از کربن نانوساختار فعال» به‌طوری عملی پرداخته‌اند. پیش از شروع کارآزمایشگاهی مباحث ایمنی در آزمایشگاه توسط دکتر عابدی، از اساتید دوره و مهندس فرجی، مسئول آزمایشگاه به برگزیدگان ارائه شد.

همچنین مباحث تئوری مربوط به پروژه آزمایشگاهی، در مورد روش سنتز سبز نانوذرات به روش قالب‌گیری زیستی، توسط خانم مهندس قاسمی ارایه شد. وی در این کارگاه آموزشی توضیحاتی در مورد اهمیت استفاده از روش سبز برای جلوگیری از آلودگی‌ها و مشکلات زیست‌محیطی و مثال‌هایی از ساختارهای متخلخل طبیعی را با استفاده از تصاویر میکروسکوپ الکترونی ارائه نمود.

اولین جلسه از کلاس‌های آموزشی شبیه‌سازی نیز با ارایه مهندس حمره برگزار شد. وی ضمن تشریح محتوای دوره شبیه‌سازی به توضیح و بحث درباره برخی مفاهیم اولیه در شبیه‌سازی ازجمله اهداف شبیه‌سازی، ویژگی‌های یک شبیه‌سازی خوب، روش‌های شبیه‌سازی و مقایسه آن با آزمایش، فواید شبیه‌سازی و ابعاد و مقیاس‌های متفاوت آن پرداخت و در ادامه مقدمه‌ای بر مدل کوانتوم مکانیکی ارائه شد.

در دومین روز این اردوی علمی، برگزیدگان در قالب یازده گروه سه نفره زیر نظر اساتید خود، فاز اول پروژه آزمایشگاهی خود را آغاز کردند. این بخش از پروژه شامل سنتز نانوساختارهای نقره در قالبی از ساختار آوندی متخلخل برگ درختان بوده که به روش کلی قالب‌گیری زیستی یا روش سنتز سبز شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است، در پروژه آزمایشگاهی این دوره از المپیاد دانش‌آموزی نانو اعضای گروه‌ها خود در روند آزمایش و بررسی عوامل موثر در نتیجه نهایی نقش داشته و علاوه بر مهارت آزمایشگاهی و تحلیلی برگزیدگان، مهارت پژوهشی آن‌ها نیز تقویت و سنجیده می‌شود.

سومین روز از دوره عملی المپیاد هفتم، به برگزاری کلاس آموزشی شبیه‌سازی کامپیوتری اختصاص داشت. همچنین در روز چهارم تعدادی از گروه‌ها به طراحی آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری تاثیر عواملی چون غلظت محلول بازی، زمان و غیره پرداختند. همچنین برخی گروه‌ها با توجه به اتمام فاز اول کار آزمایشگاهی خود، فاز دوم که سنتز کربن فعال با تخلخل نانومتری با استفاده از مواد زیستی چون پوسته گردو، نارگیل و غیره بود را آغاز کردند.

در پایان روز چهارم نیز کارگاه بررسی اصول پروژه آزمایشگاهی توسط آقای دکتر شیخ‌الاسلام برگزار شد. در این کارگاه دو ساعته، وی ضمن توضیح فرآیند آزمایش‌های امسال، توضیحاتی نیز در مورد شیمی سبز ارائه کرد. در نهایت نیز برگزیدگان سوالات خود را از آقای دکتر شیخ‌الاسلام پرسیدند و در خصوص مطالب مطرح شده به بحث و گفتگو پرداختند.

لازم به ذکر است، در روز پنجم دوره شرکت‌کنندگان فازنهایی آزمایش‌های عملی و شبیه‌سازی نانوساختار کربنی را تکمیل می‌نمایند. همچنین در روز سه شنبه ۲۶ مردادماه بازدید علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در پژوهشگاه علمی و صنعتی خواهند داشت.

شایان ذکر است، در روز ۲۸مردادماه دانش‌آموزان برای کسب مدال طلا، نقره و برنز در یک آزمون با هم به رقابت می‌پردازند. این آزمون در دو بخش سوالات کتبی و همچنین ارائه دستاوردهای علمی خود طی این دوره، در قالب مقاله علمی و ارایه شفاهی با حضور داوران متخصص علوم و فناوری نانو برگزار می‌گردد.

شایان ذکر است، اجرای اردوی مرحله دوم المپیاد نانو اهداف علمی و اجتماعی مختلفی از جمله تجربه کارگروهی و حضور در جمعی با فرهنگ و طبقات مختلف اجتماعی، ایجاد آمادگی لازم برای حضور در پروژه‌های نانومحور در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی، کار با تجهیزات فناوری نانو و سنتز حداقل یک نانوماده در آزمایشگاه و رسیدن به باور «ما می‌توانیم» را دنبال می‌کند.

لازم به ذکر است، برگزیدگان این دوره که ۳۳ نفر هستند، از ۱۴ استان آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، فارس، کردستان، کرمان، مازندران، قزوین، قم و هرمزگان در اردوی مرحله دوم حضور دارند.

اردوی مرحله عملی که شامل کار در آزمایشگاه، کارگاه‌های تئوری و عملی، دوره شبیه‌سازی، بازدیدهای تخصصی و عمومی و آزمون پایانی است، ۲۰ تا ۳۰ مردادماه سال جاری به همت باشگاه نانو در محل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران درحال برگزاری است.