دستگاهی برای مشخصه‌یابی اگزوزم‌های درون سلولی

یک شرکت انگلیسی دستگاهی ویژه برای مطالعه اگزوزم‌ها ارائه کرده است. با این ابزار می‌توان به بررسی اگزوزم‌ها و تشخیص بیماری پرداخت. اگزوزم‌ها نانوذرات زیستی درون سلول‌ها هستند.

شرکت پارتیکل ماتریکس (Particle Metrix) در حوزه تولید ابزارهای تعیین مشخصات ذرات کار می‌کند. این شرکت گزارشی منتشر کرده که در آن درباره چگونگی استفاده از دستگاه ZetaView شرکت CellGS برای بررسی سلول‌ها توضیحاتی داده شده‌است. پارتیکل ماتریکس اعلام کرده که می‌توان با استفاده از این دستگاه، در حوزه تحقیقات اگزوزم و کنترل کیفی فعالیت کرد.
شرکت سل‌گایدنس سیستمز (CellGS) درحوزه تولید ابزارهایی زیستی فعالیت دارد؛ ابزارهایی که می‌توان با استفاده از آن خدمات مختلف آزمایشگاهی ارائه کرد. این شرکت برای تأمین نیاز محققان اقدام به تولید تجهیزات مختلفی می‌کند. این شرکت انگلیسی در پارک علم بابراهام در حوالی کمبریج قرار دارد.
سل‌گایدنس در حال حاضر روی توسعه ابزارها و روش‌های تحقیقاتی اگزوزم فعالیت دارد. یکی از این بخش‌ها، کیت‌های خالص‌سازی اگزوزم است.
اگزوزم نانوذرات زیستی کروی کوچکی از جنس لیپید است که قطری در حدود ۴۰ تا ۱۵۰ نانومتر دارد. این اگزوزم‌ها درون سلول تولید می‌شوند و یکی از وظایف آن‌ها محافظت از پروتئین‌ها و RNA است؛ ترکیباتی که به داخل خون ترشح شده و در بدن به حرکت در می‌آیند. اگزوزم‌ها توسط بخش‌های هدف جذب شده و از آن برای تنظیم فعالیت‌های سلولی استفاده می‌شود.
یکی از کاربردهای اگزوزم‌ها، ژن درمانی است به طوری که گروه‌های مختلفی در جهان روی استفاده از این ماده در بخش تشخیص و درمان استفاده می‌کنند. اگزوزم را می‌توان در خون، ادرار و دیگر سیالات بدن تشخیص داد.
این شرکت ابزاری ارائه کرده که می‌توان برای تحقیقات روی اگزوزم و کنترل کیفی آن مورد استفاده قرار گیرد. مایکل جونز، مدیرعامل شرکت سل‌گایدنس، معتقد است که ابزار تعیین مشخصات آن‌ها برای محققان این حوزه بسیار مفید است. او در سخنرانی که اخیراً داشت، در مورد دلیل اهمیت این ابزار در تحقیقات اگزوزم، توضیحات مفصلی ارائه داد. در بخشی از این سخنرانی آمده است که: « ZetaView به دانشمندان امکان می‌دهد تا کیفیت فناوری‌های اگزوزم را به دقت مورد ارزیابی قرار دهند. این دستگاه با بسیاری از روش‌های تعیین مشخصات فعلی قابل رقابت است.»
از این دستگاه می‌توان برای بررسی اگزوزم‌های منفرد استفاده کرد و حرکت براوی و میکروالکتروفوریز را در این ذرات به دقت بررسی کرد.