رونمایی از هواپیمای بدون سرنشین تقویت شده با گرافن

یک شرکت کانادایی با همکاری دو دانشگاه انگلیسی اقدام به تولید هواپیمای کوچک بدون سرنشین کرده است که در بال‌های آن از گرافن استفاده شده‌است. موسسه ملی گرافن و دانشگاه لانچستر در راستای بهره‌مندی صنعت هوایی از گرافن در این پروژه شرکت داشتند.

شرکت ویرتک ویژن اینترنشنال (Virtek Vision International) اعلام کرد که هواپیمای کوچک بدون سرنشینی با همکاری دانشگاه مرکز لانچستر و موسسه ملی گرافن ساخته است. به گفته مسئولان این شرکت، این اولین هواپیمای بدون سرنشین کوچک است که در بال‌های آن از گرافن استفاده شده‌است.
این هواپیمای بدون سرنشین قرار است اولین پرواز عمومی خود را در نمایشگاه هوایی فارنبورنگ ۱۵-۱۷ جولای ۲۰۱۵ تجربه کند.
کارلوس پینتو، مدیر فروش شرکت ویرتک می‌گوید: « ما بسیار خوشحال هستیم که در این پروژه با دانشگاه لانچستر و موسسه ملی گرافن همکاری داریم. نتایج این همکاری نشان داد که می‌توان کارهای خلاقانه با استفاده از گرافن در بخش هوافضا انجام داد. ما از این که می‌بینیم که گرافن چگونه می‌تواند در بخش هوافضا موثر باشد بسیار هیجان‌زده هستیم. من از جانب تمامی همکارانم در شرکت ویرتک به همه کسانی که در این پروژه ما را یاری کردند تشکر می‌کنم و این دستاورد را به آنها تبریک می‌گویم.»
شرکت ویرتک همکاری نزدیک خود را با دانشگاه لانچستر ادامه خواهد داد تا در قالب همکاری خلاقانه با این دانشگاه بتواند دستاوردهای تازه‌ای برای صنعت هوایی داشته باشد. در این پروژه شرکت ویرتک از فناوری لیزر خود استفاده کرده است، فناوری که می‌تواند دقت و سرعت فرآیندهای مختلف را افزایش دهد.
بیلی بگز از مدیران بخش نوآوری دانشگاه لانچستر می‌گوید: « گرافن دارای پتانسیل‌های بالایی برای صنعت هوافضا است. این ماده استحکام بالایی داشته و بسیار سبک و انعطاف‌پذیر است. همکاری ما با موسسه ملی گرافن در دانشگاه منچستر و همچنین چند شرکت کارآفرین انشعاب یافته از دانشگاه لانچستر به ما کمک زیادی کرد. ما به دنبال توسعه نقشه راهی هستیم که در آن از گرافن به‌عنوان عنصر کلیدی در توسعه صنعت هوایی استفاده کنیم.»
شرکت ویرتک در سال ۱۹۸۶ تاسیس شده که تخصص آن در بخش لیزر و سیستم‌های بازرسی دقیق است. این شرکت کانادایی در آمریکا، اروپا و آسیا شعبه‌های مختلفی دارد.