بررسی قابلیت‌های فناوری نانو در بهبود کیفیت ظروف یکبار مصرف

نشست تخصصی «معرفی کاربردهای فناوری نانو به منظور بهبود کیفیت ظروف یکبار مصرف» روز پنج‌شنبه ۲۸ مردادماه، با حضور کارشناسان و فعالان صنعتی این حوزه در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

نشست تخصصی «معرفی کاربردهای فناوری نانو به منظور بهبود کیفیت ظروف یکبار مصرف» با حضور شماری از کارشناسان، فعالان صنعتی و نمایندگان شرکت‌های تولید‌کننده ظروف یکبارمصرف، برگزار شد. محور‌های مورد بررسی در این نشست تخصصی عبارت بودند از: کاربرد آمیزه‌های پیشرفته پلیمری در ظروف یکبار مصرف، بهبود خواص چاپ‌پذیری روی سطوح پلیمری با استفاده از فناوری پلاسمای سرد، کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در قالب‌های صنعت پلاستیک و حمایت‌های ستاد نانو در ایجاد دانش فنی و انتقال آن به صنعت.

در ابتدای این نشست، مهندس مجتبی باقری کارشناس ستاد توسعه فناوری نانو با ارائه تاریخچه‌ای از نحوه شکل‌گیری این ستاد و روند شروع فعالیت نانو در ایران، گفت: «رویکرد اصلی این ستاد در سند ده ساله دوم که از سال ۱۳۹۴ آغاز و تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت، توسعه صنعتی محصولات نانو و صادرات این محصولات به بازارهای جهانی است.»

باقری در همین خصوص تعداد تجهیزات تجاری شده در حوزه فناوری‌نانو را ۱۲۴ مورد و تعداد محصولات تجاری شده در این حوزه را ۲۰۸ محصول عنوان کرد که اکثر این محصولات داراری تاییدیه نانومقیاس از ستاد نانو بوده و در مرحله تولید صنعتی هستند.

در بخش بعدی این نشست دکتر علم‌خواه، رییس هیئت مدیره شرکت فناوران سخت‌آرا، ابتدا چالش‌های فنی موجود در صنعت تزریق ظروف یکبار مصرف مانند چسبندگی پلیمر به قالب، سایش ذرات موجود در پلیمر، خوردگی سطح قالب و پوسته شدن در دمای بالا را برشمرد و استفاده از نانوپوشش‌های سخت و مقاوم را روشی برای کاهش این مشکلات عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از نانوپوشش‌های سخت مزایایی چون افزایش زمان علمیات تولید، افزایش کیفیت سطحی، افزایش سرعت تولید، کاهش هزینه خرید قالب و کاهش هزینه پولیش‌کاری را به دنبال خواهد داشت، اصلی‌ترین مزیت بکارگیری نانوپوشش سخت را افزایش همزمان سختی و چقرمگی قطعه ذکر کرد. علم‌خواه در ادامه فناوری‌های تجاری شده توسط این شرکت در حوزه نانوپوشش‌های سخت را به تفصیل معرفی کرد.

همچنین در این نشست دکتر نسرین نواب‌صفا، مدیر تحقیق‌و‌توسعه شرکت کاوش یاران فن پویا از کاربردهای پلاسما در ظروف یکبار مصرف گفت و افزایش چاپ و رنگ‌پذیری و کاهش بار میکروبی ظروف یکبار مصرف را دو کاربرد بکارگیری این فناوری ذکر کرد.

نواب‌صفا استفاده از فناوری پلاسما بر روی قوطی‌ها و درب‌های PA را از تجریبات موفق این شرکت نام برد که که در نتیجه آن رنگ‌پذیری این محصولات افزایش یافته‌است.

در قسمت بعدی این نشست مهندس ذکایی، مدیرعامل شرکت پارسا پلیمر شریف، با توجه به مشکلات محیط زیستی و لزوم توجه به این حوزه، مسئله استفاده از پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر به ویژه در صنعت ظروف یکبار مصرف را داری اهمیت زیادی دانست.
وی همچنین در ادامه به معرفی نانوکامپوزیت‌های پلیمری تولیدی این شرکت پرداخت و افزودنی‌های شفاف‌کننده، افزودنی‌های ضدمه، افزودنی‌های ضدمیکروب، افزودنی بهبوددهنده خواص مکانیکی را از جمله محصولات این شرکت دانست.

همچنین حاضرین در این نشست تخصصی که نمایندگانی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید ظروف یکبار مصرف و انجمن تولیدکنندگان این ظروف بودند، پرسش‌های مختلفی در خصوص مطالب مطرح شده بیان کردند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ابعاد دستگاه‌های لایه‌نشانی؛
– هزینه خرید دستگاه‌های لایه‌های نشانی برای شرکت‌‌ها؛
– مدت زمان ماندگاری مواد غذایی با استفاده از فناوری پلاسمای سرد؛
– تاثیرگذاری کاربرد پلاسما در میزان کریستالیتی مواد؛
– امکان کاهش وزن ظروف یکبار مصرف با استفاده از فناوری نانو؛ و
– لزوم اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص سلامت ظروف یکبار مصرف با استفاده از فناوری نانو.

شایان ذکر است، نشست تخصصی «معرفی کاربردهای فناوری نانو به منظور بهبود کیفیت ظروف یکبار
مصرف» روز پنج‌شنبه ۲۸ مردادماه ۹۵ در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار
شد.