استفاده از نانوساختار آلومینیوم برای بهبود کابل و سیم

شرکت منهتن ساینتیفیکس (Manhattan Scientifics) با قرارداد ۵۰۰ هزار دلاری قصد دارد فناوری نانوساختارهای آلومینیومی را در تولید کابل و سیم مورد استفاده قرار دهد. با این کار میزان هدر رفت انرژی در این کابل‌ها بهبود می‌یابد.

منهتن ساینتیفیکس (Manhattan Scientifics) اعلام کرد که این شرکت قرارداد همکاری توسعه‌ای به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار با شرکت جنرال کابل (General Cable) منعقد کرده است.
این قرارداد با هدف طراحی و تولید نانوساختارهای آلومینیومی به‌منظور به کارگیری در سیم و کابل انجام شده‌است. قرار است کابل‌هایی تولید شود که بتواند استحکام بالاتری داشته و در خطوط انتقال نیرو مورد استفاده قرار گیرد.
در حال حاضر تقریباً ۷ درصد از انرژی تولید شده میان منبع تولید و مصرف کننده هدر می‌رود. هزینه این هدر رفت انرژی در سال برابر ۲۵ بیلیون دلار است. یکی از دلایل این هدر رفت، گرم شدن بیش از حد خطوط انتقال نیرو است.
نانوساختارهای آلومینیومی دارای پتانسیل بالایی در ایجاد هدایت و استحکام هستند و می‌توانند خطوط انتقال نیرو را به خوبی بهبود دهند به طوری که کارایی انتقال برق به شدت افزایش می‌یابد. این ماده می‌تواند ایمنی و اعتماد به این سیستم‌ها را بهبود دهد، به طوری که انتظار می‌رود نانوساختارهای آلومینیوم توانایی تحمل گرما را در کابل‌ها بهبود دهند.
مانی سوپاناریاس، مدیر عامل شرکت منهتن سانتیفیکس، می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که این قرارداد را با شرکت جنرال کابل منعقد کرده‌ایم. هدف ما این است که یک راهبرد جدید به‌منظور تولید سیم و کابل‌های سبک‌تر و کاراتر ارائه کنیم. این فناوری می‌تواند به صورت لیسانسی برای فروش در اختیار جنرال کابل قرار گیرد.»
سیرینی سیریپوراپو از مدیران بخش تحقیق و توسعه جنرال کابل می‌گوید: «ما قصد داریم به یکی از پیشروان صنعت تولید کابل و سیم تبدیل شویم. این همکاری می‌تواند تمرکز ما را روی نانوساختارهای آلومینیوم افزایش دهد که یک پلتفورم تکنولوژی بسیار مهم برای ایجاد محصولات در این صنعت است.»
منهتن ساینتیفیکس در نیومکزیکو قرار دارد و روی تجاری‌سازی و انتقال فناوری در حوزه فناوری‌ نانو کار می‌کند.