عرضه دستگاهی برای مشخصه‌یابی دقیق نانوذرات

دستگاهی با قابلیت تعیین اندازه ذرات به بازار عرضه شده‌است که می‌توان با استفاده از آن به تعیین مشخصات نانوذرات پرداخت. این دستگاه اطلاعات جالبی درباره ابعاد، غلظت، تجمع و سینتیک نانوذرات ارائه می‌کند.

مانتا اینسترومنتز (MANTA Instruments) اعلام کرد که دستگاه جدیدی موسوم به ViewSizer 3000 ساخته است که می‌توان از آن برای تعیین مشخصات نانوذرات استفاده کرد. این ابزار می‌تواند اندازه ذرات و غلظت آنها را مورد بررسی قرار دهد.
با وجود امکان اندازه‌گیری ذرات، غلظت و تصویربرداری از این ترکیبات می‌توان فرآیندهای مربوط به ذرات نظیر خودآرایی، انحلال، تجمع و سینتیک ذرات را مورد مطالعه قرار داد.
ViewSizer3000 به محققان امکان می‌دهد تا روی نانومحصولاتی نظیر داروها یا نانوحامل‌ها کار کنند. در واقع این دستگاه دارای کاربرد وسیعی در بخش داروسازی و زیست‌فناوری است.
آزمایش‌های مختلف برای تأیید عملکرد این دستگاه انجام شده و در نهایت دیدگاه‌های ارزشمندی درمورد نانوذرات و میکروذرات با این دستگاه به دست آمده است. این ابزار می‌تواند مشخصه‌یابی ذرات را از جمله ابعاد، غلظت، تجمع و رسوب را در طول زمان نشان دهد. همچنین از آن می‌توان برای تعیین مشخصات بسیاری از نانوذرات زیستی نظیر پروتئین، اگزوزم، ویروس‌های زنده، نانوحامل‌ها، فلزات، پلیمرها و مایسل‌ها استفاده کرد.
مانتا این فناوری را یک پیشرفت مهم در حوزه مشخصه‌یابی نانوذرات معرفی کرده است. در دستگاه‌های رایج برای تعیین مشخصات نانوذرات، این مواد باید در فاز سیال باشند، به طوری که با استفاده از حرکت براونی نانوذرات می‌توان به ویژگی‌های آنها پی برد. این دستگاه از روش‌های شناسایی مختلف استفاده کرده که در آنها از ضبط ویدئویی نیز استفاده می‌شود. از روش‌های دیگر شناسایی، پراش نور است که این دستگاه از آن استفاده می‌کند.
ریک کوپر، مدیرعامل شرکت مانتا، می‌گوید: « رونمایی از این دستگاه، یک دستاورد بسیار بزرگ در بازار تعیین مشخصات نانوذرات است. این محصول ماحصل چند سال تلاش و تحقیق و توسعه است. روی نسخه بتای این دستگاه چند سال آزمایش انجام شده که در این مسیر از همکاری ۱۲ مرکز صنعتی استفاده شده‌است. ما پاسخ جالبی از مشتریان خود بعد از کار با این دستگاه دریافت کرده‌ایم.»
این دستگاه رومیزی می‌تواند نیاز محققان را به سادگی برآورده سازد و نمونه‌های پلی‌دیسپرس را نیز به راحتی مورد بررسی قرار دهد.