چگونه می‌توان اطلاعات هارد دیسک را برای همیشه پاک کرد؟

پاک کردن اطلاعات به طوری که قابل بازیابی توسط افراد خبره یا جاسوس‌ها نباشد، همیشه یک دغدغه برای سازمان‌ها بوده است. اخیراً محققان روشی مبتنی بر تابش الکترونی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات را برای همیشه از بین برد؛ بدون این که با نرم‌افزا

پاک کردن همه اطلاعات از روی هارد دیسک کار ساده‌ای نیست، اما می‌توان با فناوری‌ نانو این کار را به سادگی انجام داد.
زمانی که قصد پاک کردن اطلاعات از روی هارد دیسک را دارید، ممکن است برخی برنامه‌ها یا اطلاعات حیاتی از بین بروند. با این کار دیگر نمی‌توان بعضی برنامه‌ها را اجرا کرد. همچنین مشکل دیگری که در پاک کردن اطلاعات وجود دارد. زمانی که شما قصد دارید اطلاعاتی را پاک کنید، اگر هارددیسک شما دست یک متخصص کامپیوتر باشد، می‌تواند با ترفندهایی تمام اطلاعات پاک شده را بازیابی کند. این مشکل گاهی چنان جدی است که برخی به فکر از بین بردن هارد دیسک می‌افتند تا اطلاعات‌شان به دست کسی نرسد.
filereader.php?p1=main_59b514174bffe4ae4
برای حل این مشکل محققان راهکاری ارائه کردند که در آن از روش پرتوالکترونی برای از بین بردن دائمی اطلاعات کامپیوتری استفاده می‌شود.
پردازش با پرتو الکترونی (e-beam) روشی است که در آن از الکترون با انرژی بالا برای دستکاری ذره استفاده می‌شود. در این روش با بمباران الکترونی، ماده مورد نظر یونیزه می‌شود.
محققان مؤسسه جرجیا روش نگارش با پرتو الکترونی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان کربن را روی سطح گرافن قرار داد. آن‌ها این روش را لایه‌نشانی تحریک شده با پرتو الکترونی متمرکز نامیدند. این روش نوعی لیتوگرافی بهبود یافته است.
در این روش با تغییر سطح انرژی، زمان تابش و محل پرتوالکترونی می‌توان نرخ رسوب لایه روی سطح را تنظیم کرد و در نهایت فرآیند نگارش روی سطح را با کنترل انجام داد. پرتو الکترونی معمولاً با استفاده از شتاب‌دهنده الکترونی ویژه روی سطح اعمال می‌شود. با این روش می‌توان ادوات الکترونیکی گرافنی که اطلاعات روی آن قرار گرفته را دستکاری کرد، به طوری که هم می‌توان روی سطح اطلاعات را نوشت و هم می‌توان سطح را تغییر داد. برای مثال می‌توان پیکربندی سطح را به دلخواه تغییر داد.
امنیت اطلاعات همیشه برای برخی سازمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این فناوری می‌تواند برای ساخت تجهیزات از بین برنده اطلاعات استفاده شود.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Dynamic modulation of electronic properties of graphene by localized carbon doping using focused electron beam induced deposition در نشریه Nanoscale منتشر شده‌است.