ساخت دستگاه پلاسمای اتمسفری برای منسوجات با نام تجاری PlasmaTex در کشور

شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی برای اولین بار و همزمان با شرکت‌های برتر حوزه نساجی در جهان، موفق به طراحی و ساخت دستگاه پلاسمای اتمسفری برای منسوجات با نام تجاری PlasmaTex شده است.

امروزه صنعت نساجی ایران بعنوان صنعت کهن کشور، بیش از گذشته نیازمند توانمندسازی به منظور رقابت در بازار داخلی و خارجی است. استفاده از فناوری‌های جدید در جهت کاهش استفاده از مواد شیمیایی و کاهش استفاده از منابع انرژی می‌تواند منجر به افزایش کیفیت و محصولات و کاهش هزینه‌های تولید و رقابت‌پذیری شرکت‌های تولید‌کننده در صنعت نساجی می‌شود.

فناوری پلاسما در راستای بهبود کیفیت رنگ‌پذیری منسوجات و کاهش منابع انرژی و مواد شیمیایی، بعنوان فناوری دوستدار محیط زیست در جهان شناخته شده و گام موثری در افزایش بهره‌وری ماشین‌آلات و تولید در صنایع تکمیلی نساجی است.

پلاسما به دلیل برخورداری از گونه‌های پر‌انرژی و در عین حال دمای پایین بسیار مناسب برای پردازش سطوح حساس به گرما بویژه انواع پارچه‌ است. در فرآیند پردازش سطوح به این روش به واسطه تشکیل گروه‌های عاملی بر روی سطح و تغییر زبری سطح، درجه بالایی از فعال‌سازی حاصل می‌شود.

شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو با مشارکت محققان پلاسما دانشگاه شهید بهشتی و با بهره گیری از توان متخصصان داخلی
برای اولین بار و همزمان با شرکت‌های برتر حوزه نساجی در جهان، موفق به
طراحی و ساخت دستگاه پلاسمای اتمسفری برای منسوجات با نام تجاری PlasmaTex
شده است.

دستگاه PlasmaTex شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو، یک دستگاه پیشرفته جهت آبدوستی انواع پارچه ها برای افزایش بهره وری خطوط تولید شرکت های تولیدی حوزه نساجی است. این دستگاه می تواند در افزایش انرژی سطحی انواع منسوجات جهت کاهش مصرف آب و رنگ و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

از جمله کاربردهای دستگاه پلاسمای اتمسفری شرکت آدیکو می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

– فعال کردن سطح: ایجاد رادیکال های آزاد یا افزودن عاملیت شیمیایی فعال بر روی سطح / اصلاح زبری سطح
– تمیزکردن سطح: زدودن ترکیبات آلی با کند و پاش پلاسمای
– افزایش خواص آبدوستی به منظور بهبود رطوبت‌پذیری و رنگ‌پذیری و ایجاد پیوندهای اتصال‌دهنده
– بهبود خاصیت ضد آب و ضد روغن شدن منسوجات
– تسهیل در فرایند آهارزدایی
– حذف پرزهای سطحی نخ‌ها

لازم به ذکر است، «قابلیت پردازش سطوح مختلف (پارچه، پلیمر، فیلم های فلزی و سرامیکی و غیره) تا ضخامت ۳ میلی‌متر)»، «پردازش همزمان دو سطح فیلم‌ها»، «قابلیت تنظیم پهنای کاری مناسب با کاربرد (تا ۲/۲ متر)»، «تنظیم سرعت پردازش تا ۳۰ متر بر دقیقه برای منسوجات و ۱۰۰ متر بر دقیقه برای پلیمرها»، «قابلیت تزریق گاز به سامانه برای پردازش‌»، «سیستم مکش و تهویه برای خروج گازهای مضر از محیط به منظور تامین امنیت کاربر»، «افزایش انرژی سطح و آبدوستی»، «سرعت بالا در پردازش و عدم‌تخریب ساختار منسوجات و پلیمرها»، و «بدون نیاز به کارگر ماهر یا ابزار خاص با تمیز کاری ساده دستگاه» به عنوان ویژگی‌های رقابتی این دستگاه از سوی تولیدکننده آن بیان شده است.

شایان ذکر است، شرکت آدیکو طی سال گذشته با سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات صنعت نساجی و حمایت مالی ستاد توسعه فناوری نانو  توانسته است اولین دستگاه صنعتی خود را آماده رونمایی در بیست و دومین نمایشگاه صنعت نساجی نماید.

دستگاه PlasmaTex چهاردهم شهریورماه هم‌زمان با دومین روز برگزاری بیست‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی با حضور مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو و رییس انجمن نساجی ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران رو‌نمایی می‌شود.