استفاده از ریشه گیاه برای تولید نانوذرات نقره

محققان هندی نشان دادند که می‌توان از ریشه نوعی گیاه برای تولید نانوذرات نقره استفاده کرد. مزیت این روش آن است که نیاز به مواد شیمیایی خطرناک برای سنتز نانوذرات نیست و یک روش سبز محسوب می‌شود.

بسیاری از محققان به دنبال یافتن روشی سبز برای تولید نانوذرات نقره هستند تا این ماده را به‌صورت انبوه تولید کنند. در حال حاضر در حوزه پزشکی نیاز زیادی برای استفاده از فلزاتی نظیر پلاتین، طلا و نقره وجود دارد که در این میان نانوذرات نقره به دلیل فعالیت‌های آنتی‌باکتریال، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
در حال حاضر روش‌های مختلفی برای تولید نانوذرات نقره وجود دارد اما در تمامی آنها از مواد شیمیایی خطرناک استفاده می‌شود که برای سلامت انسان و محیط‌زیست خطرناک است. به همین دلیل، محققان به دنبال روش‌های جایگزین هستند، روش‌هایی سبز که بتوان با استفاده از گیاهان اقدام به تولید این نانوذرات کرد.
بسیاری از گیاهان دارای خواص دارویی هستند و می‌توانند اثرات آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدان داشته باشند. یکی از گیاهانی که اخیرا محققان موفق به تولید نانوذرات نقره با آن شده‌اند، هلیکترس ازورا (Helicteres isora) است که در کشورهای آسیایی نظیر هند، چین و عربستان سعودی به وفور یافت می‌شود. پیش از این، محققان از این گیاه ترکیبات ضدسرطان و مواد ضددیابت تولید کرده‌ بودند.
در مقاله‌ای که پژوهشگران دانشگاه باراتیداسان در نشریه Applied Nanoscience به چاپ رساندند نشان دادند که از این گیاه در محیط آبی می‌توان نانوذرات نقره تولید کرد. برای این کار ریشه این گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
باکیا و همکارانش ریشه این گیاه را شسته و آن را تبدیل به پودر کردند. سپس این پودر را به محلول حاوی نیترات نقره افزودند و در دمای اتاق به مدت ۶ ساعت این ترکیب باقی ماند. در نهایت با استفاده از سانتریفیوژ کردن نانوذرات نقره را از سیستم خارج نمودند.
طیف‌سنجی UV visible نشان می‌دهد که نانوذرات نقره در سیستم تشکیل شده‌است. محققان با طیف‌سنجی FTIR نشان دادند که ترکیب استخراج شده از ریشه این گیاه هم به‌عنوان احیاء کننده و هم پایدار کننده روی تولید نانوذرات تاثیر داشته است. تصاویر میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) نیز تشکیل نانوذرات را تایید کرد. ابعاد نانوذرات تولید شده در این تصاویر بین ۳۰ تا ۴۰ نانومتر بود.
نتایج آزمایش‌های انجام شده روی محیط کشت باکتری نشان داد که خواص آنتی‌باکتریال این نانوذرات در حد مناسبی قرار دارند.