استفاده از فناوری رهاسازی با دندریمر در دارو و کشاورزی

یک شرکت استرالیایی که دارای فناروی رهاسازی با دندریمر است، با چند شرکت از بخش دارو و کشاورزی وارد همکاری مشترک شده تا از این فناوری برای توسعه محصولات دارویی و ترکیبات شیمیایی کشاورزی استفاده شود.

استرافارما (Strapharma) یک شرکت استرالیایی است که در حوزه تولید محصولات دندریمری برای بخش داروسازی فعالیت دارد. دندریمر نوعی نانوماده است که از جنس پلیمر بوده و می‌تواند ساختارهای از پیش تعیین شده‌ای برای مصارف پزشکی و داروسازی داشته باشد. استرافارما سه فناوری مختلف دارد که در آنها از این دندریمرها استفاده شده‌است.
VivaGel یک نوع ژل با خواص آنتی‌باکتریال مبتنی بر آب است. این ژل برای شستشوی واژینال بوده و مجوزهای لازم از اتحادیه اروپا را نیز دریافت کرده است. DEPTM یک سیستم رهاسازی دارویی است که در آن از دندریمر استفاده شده‌است.
استرافارما اخیراً یک توافق‌نامه همکاری با شرکت استرالیایی آسپن فارماکر (Aspen Pharmacare) منعقد کرده که در قالب آن، بازاریابی و فروش ژل VivaGel را به این شرکت واگذار کرده است.
استرافرما اخیراً برنامه‌ای مشترک با شرکت آسترازنکا (AstraZeneca) آغاز کرده است که در آن روی استفاده از فناوری DEP در محصولات آسترازنکا توافق شده‌است. جکی فیرلی از مدیران استرافارما می‌گوید: «باعث خرسندی است که فناوری DEP توسط شرکت آسترازنکا برای توسعه داروها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ما مشتاقیم که با آسترازنکا همکاری نزدیکتری داشته باشیم.»
پیشتر نیز این دو شرکت قرارداد همکاری برای استفاده از این فناوری با هم داشته‌اند و این توافق‌نامه در واقع جنبه‌های جدیدی به همکاری مشترک این دو شرکت افزوده است.
استرافارما از فناوری DEP برای بهبود عملکرد داروها استفاده می‌کند. آزمون‌های پیش‌بالینی و بالینی اولیه نشان داده است که داروهای مختلفی که از این فناوری استفاده می‌کنند، علمکرد بهتری دارند. این شرکت تعداد گزینه دارویی نظیر دوستاکسل همراه با DEP را برای آزمون بالینی مورد استفاده قرار داده است. استرافارما در حال حاضر با شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شده‌است تا از این فناوری برای بهبود عملکرد محصولات آنها استفاده کند.
چند شرکت از بخش کشاورزی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا از این فناوری برای توسعه مواد شیمیایی مورد استفاده در بخش کشاورزی استفاده کنند.