سرمایه‌گذاری «بخش خصوصی» هند برای بهبود کیفیت فولاد با گرافن

بزرگترین تولیدکننده فولاد در بخش خصوصی هند قرار است روی ساخت مرکز تحقیقاتی در یکی از پارک‌های فناوری هند سرمایه‌گذاری ۵ ساله خواهد کرد تا بتواند از نتایج تحقیقات در این مرکز برای بهبود کیفیت فولاد با استفاده از گرافن استفاده کند.

تاتا استیل (Tata Steel) بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده فولاد در هند است. این شرکت اخیراً وارد مذاکره با مرکز تحقیقاتی ایتی مادراس (IIT Madras) شده‌است تا قراردادی برای تحقیقات در مورد استفاده از گرافن در فولاد انجام شود. گرافن نسل جدیدی از مواد کربنی است که می‌تواند به‌عنوان واحد سازنده در بسیاری ادوات استفاده شود. این ماده بسیار سبک‌تر و مستحکم‌تر از فولاد بوده و می‌توان آن را جایگزین سیلیکون در صنعت الکترونیک کرد. در حال حاضر از این ماده در ساخت بدنه هواپیما استفاده می‌شود.
از نقطه نظر مرکز مادراس، همکاری با شرکت تاتا استیل می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای در بخش سرمایه‌گذاری روی این فناوری ایجاد کند. کریشنان بالاسلرامانیان از مدیران بخش مشاوره صنعتی این مرکز می‌گوید: «این قرارداد همکاری احتمالاً در هفته آینده در پارک تحقیقاتی مادراس به امضاء برسد.»
پیش از این اعلام شده بود که مادراس در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد مرکز عالی گرافن است. به نظر می‌رسد که این مرکز قرار است در این پارک فناوری راه‌اندازی شود که علاوه بر گرافن روی نانومواد دیگر نیز کار خواهد شد.
کریشنان می‌گوید: «هر چند در حال حاضر شرکت تاتا موافقت کرده که حمایت مالی این مرکز را به عهده بگیرد، اما در این مرکز قرار است برای شرکت‌های دیگری نیز تحقیقات انجام شود.»
به نظرم می‌رسد که در حال حاضر استفاده تاتا از این فناوری در بخش بهبود پوشش‌دهی، فرآیندهای تولید، ساخت حسگر و ادوات پوشیدنی باشد. در حالی که سرمایه‌گذاری اولیه تاتا استیل در حدود ۱۰ کرور روپیه در سال جاری باشد، این شرکت قصد دارد تا یک همکاری پنج ساله را با این مؤسسه دنبال کند.
مؤسسه‌های هندی نظیر مادراس، مؤسسه علوم هند و مؤسسه تحقیقات بنیادی تاتا تحقیقات خود را روی گرافن آغاز کرده‌اند و پیشرفت‌هایی در ساخت نمونه ‌اولیه با قابلیت تولید انبوه داشته‌اند.
البته دولت هند نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه انجام داده که به‌صورت ویژه روی استفاده از گرافن در ساخت ادوات الکترونیکی تمرکز داشته است.