حمایت دولت آمریکا از پروژه طراحی نانوذرات جاذب Co2

بنیاد ملی علم در آمریکا با اختصاص بودجه‌ای نیم میلیون دلاری به دو دانشگاه قصد دارد به تولید نانوذراتی با قابلیت جذب دی‌اکسید کربن کمک کند. این نانوذرات دی‌اکسید کربن را به مواد شیمیایی مفید تبدیل می‌کند.

بنیاد ملی علم آمریکا بودجه‌ای ۵۵۰ هزار دلاری در اختیار دانشگاه کارنجی ملون و دانشگاه پترزبورگ قرار داده است تا با همکاری یکدیگر روشی محاسباتی برای طراحی نانوذرات ارائه کنند. این گروه تحقیقاتی قرار است به‌صورت ویژه روی طراحی نانوذرات دو فلزی کار کنند تا بتوان خواص جذب آن‌ها را به‌گونه‌ای بهبود دهند که برای به دام‌اندازی دی‌اکسیدکربن از اتمسفر مناسب باشند.
این پروژه سه ساله با عنوان «Collaborative Research: Design of Optimal Bimetallic Nanoparticles» تعریف شده‌است و واحد نوآوری تولید و مکانیک شهری (CMMI) از بنیاد ملی علم مبلغ ۳۵۰ هزار دلار به دانشگاه پترزبورگ و ۱۹۹ هزار دلار به دانشگاه کارنجی ملون برای این پروژه اختصاص داده‌است.
امپورمپاکیس از محققان این پروژه می‌گوید: «فلزات توده‌ای رفتار متفاوتی نسبت به نانوذرات دارند. ما در این پروژه نشان دادیم که نانوذرات دو فلزی خواص جذب منحصر به فردی دارند. تحقیقات قبلی ما روی اندازه و شکل نانوذرات متمرکز بود تا رفتار کاتالیستی آن‌ها را نشان دهیم. در این پروژه از نانوذرات مس نیز استفاده کردیم تا توانایی جذب دی‌اکسید کربن را در نانوذرات نهایی افزایش دهیم.»
این گروه تحقیقاتی از بخش شبیه‌سازی و مدل‌سازی دانشگاه پترزبورگ برای شناسایی نانوذرات دوفلزی استفاده خواهند کرد تا عملکرد این نانوذرات را بهبود دهند. با بهینه‌سازی شکل و اندازه این نانوذرات با استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری می‌توان وقت و انرژی مورد نیاز را کاهش داد و به جای روش سعی و خطا، با روشی سیستماتیک اقدام به طراحی این نانوذرات کرد.
امپورمپاکیس می‌افزاید: «از آنجایی که ما می‌دانیم نانوذرات دوفلزی مبتنی بر مس قابلیت جذب دی‌اکسید کربن را دارند، می‌توانیم مورفولوژی آن‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که بالاترین مقدار جذب را داشته باشند. مزیت استفاده از این نانوذرات این است که می‌توان گاز گلخانه‌ای را به ترکیباتی مفید تبدیل کرد.»