توافقنامه‌ای برای استفاده از میکروب برای تولید گرافن

دو شرکت کانادایی توافقنامه‌ای برای تولید گرافن از گرافیت امضاء کردند. آنها قصد دارند با یک روش سبز و با استفاده از نوعی میکروب، گرافیت را به گرافن و اکسیدگرافن تبدیل کنند.

نورام ونچرز (Noram Ventures) اعلام کرد که حمایت ۲۵ هزار دلاری از شرکت بیگو ادونس متریالز (BEGO Advanced Materials) انجام داده است. این حمایت مالی به‌منظور توسعه فناوری تولید گرافن از گرافیت است؛ گرافیتی که از معادن بریتیش کلمبیا استخراج می‌شود.
این فرآیند به «روش بیوالکتروشیمیایی» شهرت دارد که در آن گرافن و اکسید گرافن تولید می‌شود. در این فرآیند از میکروب‌ها به‌عنوان کاتالیست استفاده می‌شود که موجب تسریع تورق گرافیت و تولید اکسیدگرافن شده و در نهایت به گرافن تبدیل می‌شود.
یکی از مزیت‌های این روش، زیست‌سازگار و سبز بودن آن است، به طوری که اجازه تولید در دمای اتاق و فشار محیط را می‌دهد ونیازی به استفاده از اسیدهای سمی، بازها، اکسیدان و احیاء کننده وجود ندارد، در حالی که در روش‌های رایج معمولاً از مواد بسیار سمی استفاده می‌شود. هدف شرکت بیگو این است که روشی ارزان برای تولید گرافن و اکسید گرافن ارائه شود.
با این توافقنامه، شرکت نورام می‌تواند منبع اولیه تولید گرافن را در اختیار شرکت بیگو قرار دهد. از سوی دیگر بیگو به نورام این امتیاز انحصاری را می‌دهد که تأمین کننده نیاز گرافیت این شرکت در کاربردهای تجاری دیگر باشد.
مایکل کولین و چند متخصص بی‌طرف از جانب این شرکت به بررسی روش تولید گرافن پرداخته و آن را تأیید کردند. مارک ارتون می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که با بیگو روی این پروژه جالب کار می‌کنیم. این همکاری مشترک به ما کمک می‌کند تا گرافیت را به محصولی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم. مواد گرافنی پتانسیل بالایی در صنایع مختلف نظیر باتری دارند.»
بیگو یک شرکت کانادایی در ایالت بریتیش کلمبیا است که روی تولید گرافن و اکسید گرافن از گرافیت فعالیت دارد. این شرکت به دنبال تولید تجاری و ارزان قیمت این مواد با استفاده از روشی زیست سازگار است. شرکت‌های متعددی در حوزه باتری یون لیتیم به دنبال خرید گرافن از این شرکت هستند.
نورام نیز یک شرکت کانادایی در بخش تولید گرافیت و لیتیوم است که برای صنایع باتری‌سازی مواد اولیه تولید می‌کند.