کنسرسیومی برای کاوش دنیای نانوگرداب‌های مغناطیسی

یک کنسرسیوم انگلیسی با بودجه ۷ میلیون پوندی قصد دارد روی استفاده از نانوگرداب‌های مغناطیسی در بخش ذخیره‌ اطلاعات کار کند. این گرداب‌ها می‌توانند با انرژی کم و در فضایی بسیار کوچک اطلاعات را ذخیره‌سازی کنند.

اخیراً کنسرسیومی برای استفاده از گرداب‌های مغناطیسی نانومقیاس موسوم به اسکایریمیونز برای ذخیره‌سازی اطلاعات تشکیل شده‌است که این کار با بودجه ۷ میلیون پوندی در دانشگاه دورهام انجام می‌شود.
اسکایریمیونز در واقع یک حالت جدید از مکانیک کوانتومی ماده است که می‌توان از آن در تلفن‌های همراه یا لپتاپ استفاده کرد، به طوری که با مصرف انرژی بسیار کم، هزینه پایین و ابعاد کوچک قادر به بهبود کارایی این ادوات است.
محققان امیدوارند که در این کنسرسیوم بتوانند دانش خود را درباره این گرداب‌ها افزایش داده و از آن برای ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات استفاده کنند.
وجود این نانوگرداب‌ها در سال ۱۹۶۲ پیش‌بینی شده بود، اما در سال ۲۰۰۹ دانشمندان به‌صورت عملی آن‌ها را اثبات کردند.
این تیم تحقیقاتی بریتانیایی قصد دارند تا یک گام رو به جلو برای درک بهتر این پدیده بردارند و در نهایت از نتایج یافته‌های خود در تولید نسل جدیدی از محصولات الکترونیکی استفاده کنند؛ این کار با همکاری صنعت انجام می‌شود.
این گرداب‌های نانومقیاس در برخی مواد مغناطیسی تولید می‌شود. این گرداب‌ها با ابعاد نانومقیاس خود می‌توانند با اتم‌های زیرین خود برهم‌کنش دهند. با اعمال میدان مغناطیسی می‌توان روی آن‌ها اطلاعات کرد.
این گرداب‌ها را می‌توان با انرژی ۱۰۰ هزار بار کمتر از روش‌های رایج دستکاری کرد. بنابراین، با استفاده از آن‌ها می‌توان حافظه‌های ارزان قیمت با مصرف انرژی کم تولید کرد. در حال حاضر هارد دیسک‌ها گرمای زیادی تولید می‌کنند و برای این کار انرژی زیادی مصرف می‌شود، اما این گرداب‌ها می‌توانند با ابعاد کوچکتر و انرژی کمتر، همان کار را انجام دهند.
در این کنسرسیوم، متخصصان مختلفی در حوزه‌های سنتز مواد، شبیه‌سازی و روش‌های آزمایشگاهی حضور دارند که می‌توانند به سؤالات این پروژه پاسخ دهند. محققان قصد دارند تولید موادی که این گرداب‌ها روی آن‌ها تشکیل می‌شوند را مورد بررسی قرار دهند. سپس به بررسی فیزیک این گرداب‌ها بپردازند و در نهایت کاربردهای آن را مشخص کنند.
این پروژه از تابستان ۲۰۱۶ آغاز شده و تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.